وبلاگ پایگاه خبری اخبار ملکان و دوهفته نامه فرهنگی اجتماعی ندای ملکان

لینک کانال اخبار ملکان و نشریه ندای ملکان در تلگرام:akhbare_malekan@

لینک کانال اخبار ملکان و نشریه ندای ملکان در تلگرام:akhbare_malekan@

وبلاگ پایگاه خبری اخبار ملکان و دوهفته نامه فرهنگی اجتماعی ندای ملکان

چاپ آگهی های:دولتی،تبلیغاتی ،ثبتی،دادگستری،مفقودی،مزایده و مناقصه،پیام های تبریک،تقدیروتشکر،تسلیت،عکس دانش آموزان ممتاز و غیره در نشریه ندای ملکان و سایر روزنامه های سراسری و کثیرالانتشار (با قیمت مناسب و در عرض 48 ساعت)پذیرفته می شود.

توجه: نشریه ندای ملکان هر دو هفته یکبار به همراه آخرین اخبار و رویدادهای منطقه،در تیراژ بالا و در صفحات رنگی و سیاه و سفید منتشر و در ادارات دولتی،شعب بانک ها،مدارس،نماز جمعه،جلسات و مراسمات دولتی،کتاب فروشی ها و سطح بازار شهر ملکان به طور رایگان توزیع می گردد و بهترین،گسترده ترین و ارزان ترین وسیله برای تبلیغ محل کسب و کار اصناف محترم شهر ملکان و سایر شهرهای همجوار(مراغه،میاندوآب،بناب،بوکان،مهاباد،عجب شیر و غیره)می باشد!

--------------------------------------------

دفتر مرکزی:ملکان/خیابان امام(ره)/جنب داروخانه دکتر نیری
تلفن: 37826118

شعبه 2:ملکان - خیابان معلم - روبروی شرکت تعاونی مصرف فرهنگیان - کیوسک مطبوعاتی ندای ملکان
تلفن: 37827752

شماره های تماس و فضای مجازی:09144213777 - 09380597600

ایمیل: einaloumalekan@yahoo.com

لینک کانال پایگاه خبری اخبار ملکان در تلگرام:akhbare_malekan@


آخرین مطالب
آخرین نظرات
نویسندگان

خوشه‌های طلایی بر دست کشاورزان باد کرد!

دوشنبه, ۱۲ مهر ۱۳۹۵، ۱۲:۲۳ ب.ظ
کد خبر ۲۴۲۳۲۳انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۴۴

وضعیت نامناسب فروش انگور در ملکان؛

خوشه‌های طلایی بر دست کشاورزان باد کرد / تاک و تاک‌دار اسیر دست دلال

«ملکان» به قطب‌ تولید انگور در کشور شهره است ولی طی سال‌های اخیر تاکداران شهرستان ملکان چالش‌های متعددی را تجربه کرده اند که مهمترین آن ها آفتی به نام دلال سودجو است.

به گزارش ذاکر نیوز، شهرستان ملکان یکی از قطب‌های اصلی تولید انگور کشور به‌حساب می‌آید که به شهر خوشه‌های طلایی ایران نیز شهرت دارد. شهرستان ملکان در جنوب غربی آذربایجان شرقی قرار گرفته که از شمال به شهرستان بناب، از شرق به مراغه، از غرب به میاندوآب و از جنوب به میاندوآب و شاهین‌دژ محدود است.

ملکان با جمعیت ۱۵۰ هزارنفری یکی از سه شهرستان اصلی تولیدکننده انگور کشور به شمار می‌رود ولی در چند سال اخیر ورود دلالان و نیز کاهش صادرات محصولات انگور و افزایش تولید باعث شده تا باغداران چندان سودی از تولید محصول انگور نداشته باشند و سود اصلی را واسطه‌ها و فروشنده‌های عمده به جیب بزنند.

در کل کشور ۲۹۰ هزار هکتار باغات انگور وجود دارد که استان آذربایجان شرقی ازلحاظ سطح زیر کشت با ۷.۶ درصد مقام چهارم و در تولید محصول انگور رتبه سوم  کشوری را دارد، در آذربایجان شرقی نیز مقدار ۲۴ هزار هکتار باغات انگور وجود دارد که شهرستان ملکان با داشتن بیش از ۱۱ هزار هکتار باغات انگور مقام نخست استان را دارد.

قیمت انگور درجه‌یک ملکان در باغ؛ ۱۰۰۰ تومان

یکی از باغداران انگور شهرستان ملکان، می‌گوید: امسال برخلاف سال‌های گذشته قیمت پایین‌تر از آن چیزی است که تصور می‌کردیم و انگور درجه‌یک شهرستان ملکان به قیمت یک هزار تومان به فروش می‌رسد.

اسماعیل ترابی فرد با تأکید بر اینکه سود اصلی محصولات را دلالان می‌برند، ادامه می‌دهد: وضعیت بازار انگور امسال تعریفی نداشت و ما باغداران ضرر زیادی را متحمل شدیم و از دولت می‌خواهم تا از ما حمایت کند.

وی سپس با تأکید بر اینکه امسال همچنین سرما و آفت خسارات زیادی به ما وارد کرد، می‌گوید: بیمه کشاورزی تا این لحظه ریالی از مطالبات ما پرداخت نکرده است.

این باغدار شهرستان ملکان ادامه می‌دهد: در چند سال اخیر تعداد زیادی از باغات شهرستان ملکان زیر کشت انگور رفته است و شاهد افزایش چند برابری تولید انگور هستیم که این موضوع خود به نفع باغداران قدیمی نبوده است و افزایش میزان تولیدات باعث شده تا تمام محصول به فروش نرسد.

قیمت انگور ملکان در بازار تبریز؛ ۴۰۰۰ تومان

* قیمت انگور درجه‌یک ملکان در شهر تبریز به بیش از چهار هزار تومان می‌رسد، یعنی تفاوت چهار برابری قیمت خریدوفروش که رقم بالایی است

بررسی میدانی حاکی از آن است که قیمت انگور درجه‌یک ملکان در شهر تبریز به بیش از چهار هزار تومان می‌رسد، یعنی تفاوت چهار قیمت انگور درجه‌یک ملکان در شهر تبریز به بیش از چهار هزار تومان می‌رسد، یعنی تفاوت چهار برابری قیمت خریدوفروش که رقم بالایی است برابری قیمت خریدوفروش که رقم بالایی است.

رضا ایمانی یکی از میوه‌فروشان قدیمی بازار تبریز در خصوص تفاوت زیاد قیمت انگور در ملکان و تبریز، می‌گوید: میوه وقتی از باغ خریداری می‌شود و تا وقتی‌که به دست مشتری برسد توسط چند دلال دست‌به‌دست می‌شود، وقتی هرکدام از آن‌ها سودی بر قیمت قبلی بگذارند قیمت نهایی هم به چهار هزار تومان می‌رسد.

وی سپس ادامه می‌دهد: البته سود اصلی را دلالان بزرگ بازار می‌برند و برای ما فروشنده‌های خرد مثل باغداران چیزی عاید نمی‌شود.

ایمانی سپس با اشاره به محصولات انگور درجه‌یک ملکان، می‌گوید: شهرستان ملکان قطب انگور کشور است، من مشتری‌هایی دارم که از شهرهای دیگر استان آذربایجان شرقی و کشور می‌آیند و انگور زیادی خریداری می‌کنند و سپس از آن دوشاب درست می‌کنند.

ملکان با کیفیت‌ترین انگور کشور را تولید می‌کند

* انگور و کشمش ملکان از لحاظ کیفیت رتبه اول کشوری را دارد و تولیدات انگور شهرستان ملکان نیز شهرت جهانی دارد

نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، درخصوص انگور شهرستان ملکان، می‌گوید: ملکان باکیفیت‌ترین انگور کشور را تولید انگور و کشمش ملکان ازلحاظ کیفیت رتبه اول کشوری را دارد و تولیدات انگور شهرستان نیز شهرت جهانی دارد می‌کند. شهرستان ملکان در شمالغرب کشور رتبه نخست تولید انگور ازنظر کمیت و کیفیت در اختیار دارد.

سلمان خدادادی با بیان اینکه شهرستان ملکان در کشور نیز رتبه سوم میزان تولید انگور را دارد، ادامه می‌دهد: ولی ازلحاظ کیفیت انگور و کشمش ملکان این شهرستان رتبه اول کشوری را دارد و قطب انگور است و تولیدات شهرستان ملکان نیز شهرت جهانی و کشوری دارد.

وی سپس بابیان اینکه ۱۱ هزار هکتار تاکستان در ملکان داریم، می‌افزاید: ملکان جزو شهرهایی است که درزمینهٔ انگور حرفی برای گفتن دارد ولی متأسفانه مشکلات زیادی نیز متوجه باغداران انگور و تولیدکنندگان است.

بازار فروش انگور تعریف چندانی ندارد

* عمده‌ترین چالش در تولید انگور بحث فروش است که متأسفانه هم‌اکنون با توجه به حجم بالای تولید وضعیت خوبی ندارد

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بازار فروش انگور تعریف چندانی در ملکان ندارد، می‌گوید: عمده‌ترین چالش در تولید انگور بحث فروش است که عمده‌ترین چالش در تولید انگور بحث فروش است که متأسفانه هم‌اکنون با توجه به حجم بالای تولید وضعیت خوبی ندارد متأسفانه هم‌اکنون با توجه به میزان بالای تولید انگور بازار وضعیت خوبی ندارد  و کشش این‌همه انگور را ندارد پس بنابراین مقداری از انگور تولیدی نیز در دست باغدار می‌ماند و یا به قیمت خوبی به فروش نمی‌رسد.

خدادادی به محدودیت صادرات نیز اشاره کرد و ادامه می‌دهد: در زمینهٔ صادرات انگور با محدودیت مواجه هستیم، کشور با چالش تحریم روبه‌رو است و به خاطر همین مشکلات بازارهای جهانی انگور را ازدست‌داده‌ایم.

وی ادامه می‌دهد: خریداران عمده انگور و صادرکنندگان به خاطر محدودیت‌های صادرات انگور نمی‌توانند به نسبت زیادی انگور از باغداران خرید کنند و این موضوع مشکل‌ساز می‌شود.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدم خرید تضمینی انگور توسط دولت نیز می‌گوید: در قانون آمده که دولت باید در مسئله انگور خرید تضمینی داشته باشد ولی این موضوع از طرف دولت انجام نمی‌شود.

وی به دیگر مشکل باغداران نیز اشاره کرد و می‌افزاید: عدم پرداخت خسارت توسط بیمه صندوق کشاورزی یکی دیگر از چالش‌ها است و به باغداران بیمه سرمازدگی، آفت‌زدگی و تگرگ زدگی پرداخت نمی‌شود.

نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید صنایع تبدیلی نیز در ملکان برای انگور ایجاد شود، می‌گوید: مذاکراتی با سرمایه‌گذاران داشتیم و امیدواریم به‌زودی به نتیجه برسد و صنایع تبدیلی جدید ایجاد شود.

ضرورت ایجاد صنایع تبدیلی محصول انگور در شهرستان ملکان

معاون سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی بر ضرورت ایجاد صنایع تبدیلی محصول انگور در شهرستان ملکان تأکید می‌کند و می‌گوید: صنایع تبدیلی در شهرستان ملکان یکی از اولویت‌های جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی است.

ایوب ایرانی فام با تأکید بر اینکه باید صندوق کشاورزی نیز از باغداران حمایت کند، می‌افزاید: صندوق توسعه بخش کشاورزی نیز در نظر دارد با توسعه  شعبات این صندوق در شهرستان‌ها حمایت لازم را از باغداران و کشاورزان انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه شهرستان ملکان ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالایی در زمینهٔ انگور دارد، ادامه می‌دهد: باید از این توانمندی در جهت توسعه منطقه استفاده کرد.

معاون سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه ملکان قطب تولید انگور کشور به شمار می‌آید، می‌گوید: در این شهرستان علاوه بر تأمین بخش عظیمی از نیاز داخلی انگور در قالب کشمش و مشتقات آن به کشورهای هم‌جوار نیز صادر می‌شود.

با این اوصاف و وجود این‌همه توانمندی و ظرفیت امیدواریم تا باهمت مسئولان و ورود سرمایه‌گذاران شاهد ایجاد صنایع تبدیلی انگور در شهرستان ملکان باشیم و دولت نیز با خرید تضمینی انگور زمینه افزایش قیمت این محصول را فراهم کند.

 

منبع: خبرگزاری مهر

سامانه پیامک : 30008830303000پست الکترونیک: i
۹۵/۰۷/۱۲ موافقین ۰ مخالفین ۰
سیاوش عینالو

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی