وبلاگ پایگاه خبری اخبار ملکان و دوهفته نامه فرهنگی اجتماعی ندای ملکان

لینک کانال اخبار ملکان و نشریه ندای ملکان در تلگرام:akhbare_malekan@

لینک کانال اخبار ملکان و نشریه ندای ملکان در تلگرام:akhbare_malekan@

وبلاگ پایگاه خبری اخبار ملکان و دوهفته نامه فرهنگی اجتماعی ندای ملکان

چاپ آگهی های:دولتی،تبلیغاتی ،ثبتی،دادگستری،مفقودی،مزایده و مناقصه،پیام های تبریک،تقدیروتشکر،تسلیت،عکس دانش آموزان ممتاز و غیره در نشریه ندای ملکان و سایر روزنامه های سراسری و کثیرالانتشار (با قیمت مناسب و در عرض 48 ساعت)پذیرفته می شود.

توجه: نشریه ندای ملکان هر دو هفته یکبار به همراه آخرین اخبار و رویدادهای منطقه،در تیراژ بالا و در صفحات رنگی و سیاه و سفید منتشر و در ادارات دولتی،شعب بانک ها،مدارس،نماز جمعه،جلسات و مراسمات دولتی،کتاب فروشی ها و سطح بازار شهر ملکان به طور رایگان توزیع می گردد و بهترین،گسترده ترین و ارزان ترین وسیله برای تبلیغ محل کسب و کار اصناف محترم شهر ملکان و سایر شهرهای همجوار(مراغه،میاندوآب،بناب،بوکان،مهاباد،عجب شیر و غیره)می باشد!

--------------------------------------------

دفتر مرکزی:ملکان/خیابان امام(ره)/جنب داروخانه دکتر نیری
تلفن: 37826118

شعبه 2:ملکان - خیابان معلم - روبروی شرکت تعاونی مصرف فرهنگیان - کیوسک مطبوعاتی ندای ملکان
تلفن: 37827752

شماره های تماس و فضای مجازی:09144213777 - 09380597600

ایمیل: einaloumalekan@yahoo.com

لینک کانال پایگاه خبری اخبار ملکان در تلگرام:akhbare_malekan@


آخرین مطالب
آخرین نظرات
نویسندگان




⚠️ دریاچه اورمیه باید زنده شود، نابودی دریاچه اورمیه فاجعه ای عظیم برای سرزمین های پیرامون خواهد بود!


🔹 این روزها فاجعه ی بزرگ طبیعی،  سرزمین های پیرامونی در شمالغرب کشور را تهدید می کند و هر روز عمق و شدت این فاجعه بیشتر می گردد فاجعه ای که از خشک شدن دریاچه ارومیه نشات می گیرد و متاسفانه عده ای از کارشناسان هم بر خشکاندن این دریاچه مهر تایید میزنند و زنده ماندن آن را غیر ممکن می دانند!


🔹این درحالی است که نابودی دریاچه اورمیه بر خلاف زنده کردن و احیاء آن ممکن و منطقی نیست چرا که این دریاچه یک گودال انسان ساخت نیست که ما آن را بخشکانیم، بلکه دریاچه اورمیه عمری به درازای سایر آبهای کره زمین دارد دریاچه ای که از پیکره ی دریای تتیس، اولین اقیانوس شکل گرفته در کره زمین می باشد که درطول چند میلیارد سال عمر خود زنده مانده است و احیانا اگر خشک شده مجددا زنده شده است


🔹حال باید گفت علت خشک شدن این دریاچه چیست ؟ شاید امروزه بحث علل طبیعی و کاهش نزولات جوی را علت اصلی خشک شدن دریاچه بدانند هرچند که تاثیر کاهش نزولات جوی را در این زمینه نمی توان منکر شد ولی نسبت دادن علت اصلی خشک شدن دریاچه به علل طبیعی با دید علمی رد می گردد


🔹 برای درک راحتتر موضوع میتوان به دریاچه وان در کشور ترکیه اشاره کرد که در یک اکوسیستم مشابه و هم عرض با دریاچه ارومیه و در فاصله تقریبا دویست کیلومتری آن قرار داشته ولی کاملا شاداب و بانشاط میباشد. مطمئنا شرایط آب و هوایی هر دو دریاچه چه از لحاظ بارش و چه از لحاظ تبخیر تفاوت چندانی باهم ندارند، حال متوجه می شویم عوامل انسانی از جمله استفاده بی رویه و مدیریت نامطلوب باعث به این روز افتادن دریاچه ارومیه شده است 


🔹 اکنون چاره و راهکار چیست ؟ آیا نظر عده ای از کارشناسان در مورد خشکاندن دریاچه و تبدیل آن به کاربری های دیگر مانند درخت کاری و پارک طبیعی ،معقول و امکان پذیر می باشد؟



🔹 با یک دید منطقی متوجه می شویم که بستری با این همه غلظت نمک که در زمان حیات دریاچه ، به دریاچه مرده مشهور بود امکان پذیر نیست که به کاشت گیاه و درخت پاسخ دهد و آیا برداشتن نمک ها و خاک بداری یا تغییر خاک دریاچه امکان پذیر است ؟ اگر دید علمی داشته باشیم این کارها غیر ممکن و غیر معقول می باشد و باعث از دست دادن زمان و صرف هزینه های کلان خواهد شد .


🔹حال فرض کنیم این قضیه (تغییر کاربری و کاشت درخت و .. و حتی ساخت و ساز) در آنجا عملی گردید چه تضمینی وجود دارد که دوباره بارندگی ها و نزولات جوی در منطقه اتفاق نیافتد؟ 


🔹یکی از ویژگی های آب گودال ها، جمع کردن نزولات جوی و جلوگیری از بلایای حاصل از آنهاست. با تغییر کاربری دریاچه ارومیه مطمئنا مشکلات زیادی در مناطق پیرامون در آینده نزدیک  و دور اتفاق خواهد افتاد که وقوع سیل کوچکترین آنها خواهد بود!!


🔹حال می توان نتیجه گرفت که چاره کار حفظ و همت در احیای دریاچه است اگر ما همت لازم را داشته باشیم طبیعت هم ما را یاری خواهد کرد و مطمئن باشیم دریاچه ای که در طول حیات زمین زنده مانده است باز هم زنده خواهد شد . اما عدم مدیریت و نابودی دریاچه درحال حاضر باعث مشکلات زیست محیطی فزاینده ای خواهد شد که مطمئنا هزینه ای به مراتب بیشتر از هزینه احیاء و  زنده نگه داشتن دریاچه خواهد داشت.


🔻به امید همت همگانی مردم و مسئولین درجهت زنده نگه داشتن دریاچه اورمیه...

۹۶/۰۷/۱۹ موافقین ۰ مخالفین ۰
سیاوش عینالو

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی