وبلاگ پایگاه خبری اخبار ملکان و دوهفته نامه فرهنگی اجتماعی ندای ملکان

لینک کانال اخبار ملکان و نشریه ندای ملکان در تلگرام:akhbare_malekan@

لینک کانال اخبار ملکان و نشریه ندای ملکان در تلگرام:akhbare_malekan@

وبلاگ پایگاه خبری اخبار ملکان و دوهفته نامه فرهنگی اجتماعی ندای ملکان

چاپ آگهی های:دولتی،تبلیغاتی ،ثبتی،دادگستری،مفقودی،مزایده و مناقصه،پیام های تبریک،تقدیروتشکر،تسلیت،عکس دانش آموزان ممتاز و غیره در نشریه ندای ملکان و سایر روزنامه های سراسری و کثیرالانتشار (با قیمت مناسب و در عرض 48 ساعت)پذیرفته می شود.

توجه: نشریه ندای ملکان هر دو هفته یکبار به همراه آخرین اخبار و رویدادهای منطقه،در تیراژ بالا و در صفحات رنگی و سیاه و سفید منتشر و در ادارات دولتی،شعب بانک ها،مدارس،نماز جمعه،جلسات و مراسمات دولتی،کتاب فروشی ها و سطح بازار شهر ملکان به طور رایگان توزیع می گردد و بهترین،گسترده ترین و ارزان ترین وسیله برای تبلیغ محل کسب و کار اصناف محترم شهر ملکان و سایر شهرهای همجوار(مراغه،میاندوآب،بناب،بوکان،مهاباد،عجب شیر و غیره)می باشد!

--------------------------------------------

دفتر مرکزی:ملکان/خیابان امام(ره)/جنب داروخانه دکتر نیری
تلفن: 37826118

شعبه 2:ملکان - خیابان معلم - روبروی شرکت تعاونی مصرف فرهنگیان - کیوسک مطبوعاتی ندای ملکان
تلفن: 37827752

شماره های تماس و فضای مجازی:09144213777 - 09380597600

ایمیل: einaloumalekan@yahoo.com

لینک کانال پایگاه خبری اخبار ملکان در تلگرام:akhbare_malekan@


آخرین مطالب
آخرین نظرات
نویسندگان

۱۲ مطلب در فروردين ۱۳۹۶ ثبت شده است

۱۰:۴۳۲۹
فروردين

فرماندار ملکان به ایسنا خبر داد

خسارت 9 میلیارد و 830 میلیون تومانی سیل به باغات ملکان
















فرماندار ملکان با بیان اینکه ۹ میلیارد و ۸۳۰ میلیون تومان در اثر طغیان رودخانه مردق چای به باغات و مزارع ملکان خسارت وارد شده است، گفت: باغات و مزارع اطراف رودخانه مردق چای، بیشترین خسارات را از سیل دیده‌اند. 
  
مخمدباقرخانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، افزود: تأسیسات آب و فاضلا،ب تاسیسات برق باغات و مزارع، چاه‌های کشاورزی، راه و ابنیه فنی بین مزارع، بندهای سنتی و دایک‌های ساحلی و ... بنیز در اثر سیل خسارت دیده‌اند. 
  
وی با بیان اینکه سیل در ملکان خسارت جانی نداشت، گفت: تنها به 25 روستای شهرستان خسارت مالی وارد شده است. 
  
وی به مدیریت خوب دستگاه‌های دولتی ملکان و بخصوص نیروهای امدادی و خدماتی اشاره کرد و افزود: از ساعت 19 روز جمعه و به دنبال طغیان و سیل، فرمانداری و سایر دستگاه‌های دولتی به موقع ورود کرده و با اقدامات پیشگیرانه خسارت به حداقل رسید. 
  
خانی در پاسخ به سئوالی مبنی بر چگونگی حمایت دولت از سیل‌زدگان، عنوان کرد: خسارات جمع بندی شده و به هیأت دولت ارسال خواهد شد. 
  
فرماندار ملکان آمادگی قبلی نیروهای امدادی و خدمات‌رسان را در کاهش خسارات موثر دانست و افزود: تا فروکش کردن طغیان رودخانه  مردق چای، این نیروها در آماده باش کامل هستند. 
  
وی از عملکرد دستگا‌ه‌های دولتی در سیل اخیر ملکان قدردانی کرد و اظهار کرد: در حادثه روز جمعه در شهرستان ملکان؛ شهرداری‌ها، راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، بخشداری‌ها، هلال احمر، جهاد کشاورزی ،امور آب، نیروی‌انتظامی، بنیاد مسکن مخصوصاً دارندگان ماشین آلات سنگین بخش خصوصی عملکرد خوبی در روز جمعه و شنبه داشتند.

نماینده خبرگزاری ایسنا در شهرستان ملکان - سیاوش عینالو
سیاوش عینالو
۱۵:۵۳۲۷
فروردين

فرماندار ملکان خواستار شد:

تحقق عملی مصوبه دولت در خصوص پرداخت یارانه به تولیدکنندگان کشمش


فرماندار ملکان خواستار عملی شدن مصوبه دی ماه سال گذشته دولت در خصوص پرداخت یارانه به تولیدکنندگان کشمش شد. 

محمدباقر خانی روز یک شنبه در جلسه کارگروه کشاورزی، آب و منابع طبیعی ملکان با اشاره به وجود 11 هزار هکتار باغات انگور در ملکان و تولید 65 درصد انگور استان و هفت درصد کشوری، افزود: تحقق عملی این مصوبه روزنه امیدی برای تولیدکنندگان کشمش شهرستان خواهد شد. 

وی سهم استان در خصوص اجرای شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی در راستای شاخص‌های اصلاحی برنامه ششم در زمینه آب و خاک در سال جاری را  16 هزار هکتار دانست و بر اجرای چهار هزار هکتار از این سهم در شهرستان ملکان تاکید کرد. 

وی همچنین سهم استان در خصوص توسعه سازمان‌های نوین آبیاری در سال 96 را شش هزار هکتار ذکر و خواستار برخوداری دو هزار هکتاری شهرستان ملکان از این امر شد. 

خانی طول شبکه سه و چها زرینه رود در دشت ملکان را بیش از 96 کیلومتر اعلام کرد و گفت: 35 کیلومتر از این شبکه نقشه برداری و طراحی شده که َشش کیلومتر آن در صورت تامین 80 میلیارد ریال اعتبار آماده اجرا می باشد. 

فرماندار ملکان افزود: با اجرای این طرح، مجموع 1100 هکتار از اراضی شهرستان زیر پوشش آبیاری قرار خواهد گرفت. 

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از 10 هزار هکتار از اراضی دشت ملکان زیر پوشش شبکه آبیاری و زهکشی زرینه رود قرار گرفته است، افزود: در راستای اجرای برنامه های احیای دریاچه ارومیه طرح ابیاری تحت فشار در 1450 هکتار از اراضی شهرستان با استفاده از تسهیلات این ستاد به اجرا درآمده است. 

فرماندار ملکان افزود: همچنین پایاب طرح پمپاژ شهید دهقان ملکان به طول 473 هکتار در حال اجرا می باشد و سه هزار هکتار طرح کشاورزی نیز با اعتبارات دولت اجرا خواهد شد. 

فرماندار ملکان در ادامه از تاسیس 50 تعاونی آببران در شهرستان ملکان خبر داد و اظهار کرد: در راستای واگذاری امورات به مردم بیش از 50 تعاونی آببران در این شهرستان تاسیس شده که از این پس کلیه امورات مربوط به تحویل و توزیع آب توسط این تعاونی ها انجام می‌شود و دولت تنها نظارت خواهد کرد. 

وی همچنین از رهاسازی آب از رودخانه مردق چای ملکان در 55 روز گذشته به دریاچه ارومیه و تالاب قره قشلاق خبر داد  و گفت: از روز جمعه و به دنبال بارش های اخیر و همچنین طغیان رودخانه مردق چای ملکان نیز شش میلیون لیتر آب تا ساعت 20 روز شنبه 26 فروردین ماه جاری به دریاچه ارومیه و تالاب قره قشلاق رها سازی شده است. 

در ادامه جلسه نیز مدیرجهادکشاورزی ملکان با بیان اینکه طرح پمپاژ شهید دهقان ملکان به مرحله مناقصه و واگذاری رسیده، کمبود اعتبار را از مشکلات جدی این طرح دانست و بر رفع این مشکل تاکید کرد. 

همچنین مدیرکل دفتر توسعه شبکه‌های آبیاری و زهکشی وزارت جهادکشاورزی نیز در این جلسه از اجرای طرح‌های خوب در زمینه آب و خاک در سراسر کشور خبر داد. 

ابولحسنی کمبود اعتبار را از مشکلات این حوزه دانست و اظهار کرد: از سال 91 در خصوص اجرای طرحهای آب و خاک با کمبود شدید اعتبارات دولتی روبرو هستیم. 

نماینده و خبرنگار خبرگزاری ایسنا در شهرستان ملکان:سیاوش عینالو


سیاوش عینالو
۱۰:۳۱۲۶
فروردين

فرماندار ملکان:

طغیان رودخانه مردق چای ملکان تلفات جانی نداشته است





فرماندار ملکان گفت: طغیان رودخانه مردق چای ملکان تلفات جانی نداشته است. 
  
محمدباقر خانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منظقه آذربایجان‌شرقی افزود: در خصوص خسارت مالی هم دستگاه‌های مسئول در حال برآورد میزان خسارت هستند و هنوز مشخص نشده است. 
  
وی افزود: از ساعت 19 روز جمعه به محض بالا آمدن سطح آب رودخانه مردق چای، کلیه دستگاه‌های امدادی، خدماتی و انتظامی در آماده باش کامل قرار دارند. 
  
فرماندار ملکان گفت: خوشبختانه با هوشیاری دستگاه‌های مسئول و همکاری مردم، طغیان رودخانه مردق چای ملکان مدیریت شده و جای هیچگونه نگرانی نیست.

انتهای پیام
سیاوش عینالو
۰۸:۳۶۲۶
فروردين
عکس از: سیاوش عینالو
سیاوش عینالو
۰۸:۲۳۲۶
فروردين


طغیان رودخانه مردق باعث آب گرفتگی چندین خانه در شهرستان ملکان شد. 
  
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، باتوجه به اینکه همچنان آب رودخانه مردق در حال بالا آمدن است، نیروهای امدادی وخدمات شهری در اطراف رودخانه در شهر ملکان در آماده باش کامل قرار دارند. 
  
از اهالی شهر ملکان و روستاهای واقع در حریم رودخانه خواسته شده از تجمع در اطراف رودخانه خودداری کنند.

انتهای پیام
سیاوش عینالو
۰۹:۱۲۲۳
فروردين


اسکو را که رد می‌کنی، کم کم نوع پوشش گیاهی و آب و هوای منطقه عوض می‌شود. بعد از طی 15 تا 20 کیلومتر، کوه‌های برفی سهند و در دل آن روستای صخره‌ای کندوان خود نمایی می‌کند. 
  
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، همین که وارد مسیر سنگ فرش کندوان می‌شوی، سمت چپت در دل کوه خانه‌های صخره‌ای مخروطی شکل شگفت زده‌ات می کند. در پای کوه فروشگاه‌های کوچک صنایع دستی و تولیدات روستاییان به چشم می‌خورد که برای خریدن سوغات و محصولات محلی وسوسه‌ات می‌کنند. 
  
از پایین که نگاه می‌کنی، می‌توانی خانه‌های صخره‌ای را همچون کندوی عسل تصور کنی. کندوان منظره‌ای فوق‌العاده و متفاوتی دارد، شاید در هیچ کجای دنیا نتوانی چنین تصویری از خانه‌های روستایی را در قاب چشمانت جای دهی. 
  
آرام آرام پله‌های شیب‌دار روستا را بالا می‌روم، یکی از اهالی می‌گوید «مواظب باش، شیب پله‌ها تند است، فصل بهار و تابستان بالارفتن از پله‌ها آسان است؛ اما موقع بارش برف و یخبندان کارمان سخت‌ می‌شود.» خانه‌های مخروطی و کله‌قندی شکل روی یکدیگر به وجود آمده‌اند، تقریباً کنار هر خانه مغازه‌ای وجود دارد که اهالی تولیدات خود همچون انواع میوه‌های خشک، عسل، دوشاب، گردو انواع صنایع دستی و ... را به فروش گذاشته‌اند، برخی از ساکنان نیز بخشی از خانه خود را برای اقامت شبانه به گردشگران اجاره‌می‌دهند. بالاتر که می‌روی شیب‌ پله‌ها تند‌تر و البته خطرناک‌تر می‌شود، پایین آمدن از این پله‌ها در زمستان واقعاً سخت به نظر می‌رسد. 
  
اینجا احساس غربت نمی‌کنی، مردمانش خیلی سریع سر صحبت را با گردشگران باز می‌کنند و با خوش‌رویی جواب سوالاتت را می‌دهند، گویا تمامی اصول میزبانی از گردشگر به روستاییان آموزش داده شده است. اهالی با روی باز گردشگران را به بازدید از خانه‌ها و موزه مردم شناسی دعوت می‌کنند. خانه‌های سنگی با سقف کوتاه، همان وصف زندگی ساده و بی‌آلایش است؛ تصور زندگی در این خانه‌ها برای شهرنشینان سخت و شاید دیوانه کننده باشد. 
  
گردشگران داخلی و خارجی با نگاه‌های متعجبانه از وجب به وجب این روستای صخره‌ای عکس می‌گیرند. یکی از این گردشگران که اهل یزد است، می‌گوید «می‌خواستیم از مرز جلفا به نخجوان برویم که به صورت اتفاقی و به وسیله بروشورهای گردشگری از وجود چنین روستایی در نزدیکی تبریز باخبر شدیم، تصور زندگی در چنین جایی شگفت انگیز است، کندوان تا حدودی شبیه ماسوله است؛ اما جذاب‌تر از آن به نظر  می‌آی». 
  
در بین راه مرد حدوداً۶۰ ساله‌ای بدون هیچ توقعی می‌خواهد که از خانه‌اش بازدید کنم. خانه‌ای با سقف کوتاه و دیوارهای گرد در مقابلت چشمانم ظاهر می‌شود، گویا داخل یک غار هستی. فرش‌های دستبافت، متکا، روفرشی، پتو، چند گلدان، عکس و ... داخل خانه‌اش به چشم می‌خورد. او که در کندوان به دنیا آمده و بزرگ شده است، می‌گوید «از آن کندوانی‌های اصیل هستیم، با اجاره بخشی از خانه به گردشگران، فروش صنایع دستی و محصولاتی همچون انواع عرقیجات، میوه خشک، دوشاب و ... زندگی‌مان را می‌گذرانیم. اینجا شغل اکثریت اهالی یکی است، زمانی که گردشگر می‌آید وضع‌مالی‌مان خوب می‌شود؛ اما در فصل زمستان که کمتر کسی راهش به کندوان می‌افتد، درآمدمان خیلی پایین می‌آید.» 
  
او که از زندگی کردن در این روستا رضایت دارد، با تعصب خاصی از کندوان حرف می‌زند، «کندوان تنها روستای صخره‌ای جهان است که زندگی در آن جریان دارد، خدا را شکر جایی زندگی می‌کنم که مردم سراسر جهان برای دیدن بافت روستا و نوع زندگی مردمانش به آنجا سفر می‌کنند. طبیعت کندوان در تمامی فصول به ویژه تابستان فوق‌العاده است.» 
  
مرد با دیدن گردشگران خوشحال می‌شود و دوست دارد با آنان ارتباط برقرار کند، «اوایل، مردم مثبتی نسبت به گردشگران نداشتیم؛ اما مدت‌هاست با گردشگران خو گرفته‌ایم و از حضورشان شاد می‌شویم، دوست داریم گردشگران با روستا و زندگی ما آشنا شوند.» 
  
آرام از سرازیری پایین آمده و خودم را به گذر اصلی روستا می‌رسانم. از وسط روستا رودخانه‌ای با صدای آرامش بخش آب جریان دارد، اطراف رودخانه پر از مغازه‌های فروش محصولات بومی منطقه است که هم کلام شدن با فروشنده‌ها لذت دیگری دارد؛ برخی می‌گویند از شهرهای اطراف برای کاسبی به کندوان آمدند! وجود یک روستا با این پتانسیل که شهرنشینان را برای کار جذب می‌کند، جالب است. 
  
متأسفانه در دیگر نقاط این روستا، بناهایی به چشم می‌خورد که با بافت خانه‌های  کندوان همخوانی ندارد و توازن روستا را بهم زده است. 
  
و در آخر دوربین عکاسی را از کیفت بر میداری تا از این همه زیبایی، عکسی به یادگار بگیری. در قاب عکست تصویری از روستایی که مردمان سختکوش و با محبت آن، خانه‌هایش را با جان و دل کندند، جای میگیرد. 
  
اگر راهت اینجا بیفتد، تصویری از یک کندوی اصل آرام گرفته در دل طبیعت، برای همیشه در خاطرت خواهد ماند.

نگارنده: سامان عیوضی

انتهای پیام
سیاوش عینالو
۰۸:۵۱۲۰
فروردين



فرمانده انتظامی شهرستان ملکان با اشاره به کشف محموله سیگار قاچاق خارجی به ارزش ۱۵۰ میلیون ریال در این شهرستان اظهار داشت: ماموران حین گشت زنی در سطح حوزه استحفاظی به یک دستگاه پیکان به ظن حمل کالای قاچاق مشکوک وپس از تعقیب و مراقبت، با استفاده از شگردهای خاص پلیسی آن را توقیف کردند.

سرهنگ سهراب شفقی در جمع خبرنگاران افزود: در بازرسی از خودروی توقیفی در مجموع تعداد ۱۱۵ هزار و ۴۰۰ نخ سیگار قاچاق در مارک های مختلف و مقداری چای و تنباکوبه ارزش تقریبی ۱۵۰ میلیون ریال کشف شد.

فرمانده انتظامی شهرستان ملکان خاطرنشان کرد: در این راستا یک نفر متهم دستگیر و پس از تشکیل پرونده مقدماتی جهت سیر مراحل قانونی تحویل مقام قضائی شد./منبع:خبرگزاری مهر

سیاوش عینالو
۱۰:۳۴۱۴
فروردين

بارش برف آن هم در چهاردهمین روز فروردین مردم ملکان را غافلگیر ولی در عین حال کشاورزان این شهرستان را خوشحال کرد. بارش برف که از ساعت 7 صبح امروز آغاز شده با شدت کمتر همچنان ادامه دارد. گزارشات مردمی حاکیست شدت بارش برف در روستاهای کوهستانی و ارتفاعات شهرستان بیشتر است.خبرنگار:عینالو


سیاوش عینالو
۰۹:۵۱۱۴
فروردين

بارش برف در برخی راه‌های ارتباطی آذربایجان‌شرقی




رئیس مرکز مدیریت راه‌های آذربایجان‌شرقی از بارش برف در برخی راه‌های ارتباطی استان خبر داد.

علی هوشیار در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: در محور مراغه – هشترود، آزادراه پیامبر اعظم (ص)، گردنه سامبران در مسیر اهر- کلیبر و گردنه صائین در مسیر سراب – نیر شاهد بارش برف هستیم.

وی افزود: علی‌رغم بارش برف، با تلاش اکیب‌های راهداری تمامی جاده‌های اصلی و فرعی و بزرگراه‌ها باز بوده و تردد امکان‌پذیر است.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به سردی هوا، در برخی نقاط شاهد ایجاد یخبندان هستیم؛ از این رو رانندگان باید لوازم ایمنی همچون زنجیر چرخ به همراه داشته باشند و در نهایت دقت و با رعایت سرعت مطمئنه و فاصله طولی رانندگی کنند.

هوشیار با اشاره به اینکه سفرهای نوروزی هنوز به پایان نرسیده است، تأکید کرد: مسیر اهر – تبریز و جلفا – تبریز جزء محورهای پرتردد استان به شمار می‌آیند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس پیش بینی هواشناسی، امکان دارد این سامانه بارشی امروز (دوشنبه) ظهر از استان خارج شود.


انتهای پیام
سیاوش عینالو
۰۹:۴۶۱۴
فروردين

اوجا دا غ لار چراغ کیمون طبیعته باخاجاخلار.          ویران قالان طبعته نسگیلنن یاناجاخ لار.             ___ هردن کلوب دم اغلیوب بو غصه لی شررلره.           بو غصه دن داغ اغلیوب لرزه سالوبدی یر لرره.        ___  او گوردگی که طبیعتی قان مویان انسان داغدیر.           لرزه سالوب ایدین بولون بوگون قیامت چا غدیر.     ____ نسگلینن طبیعتین ایما غین اودا گویور.         اودا اونون عیالدیر هم ا غ لیور همده گولور.     _____ بغض گلیر باسیر اونی گور یاشسی سیل تک اخیر.         او گوز یاشی توکه توکه طبیعتده جوان لاشیر.       _______ گوی چمنده گولر اچیر بلبل ایچنده اوینیور.           دا غ اوجادان نظر سالوب بیرده گولوب بیر ا غل ییر.     _____ الله شوکر ادیر او دا غ دور بر صفالی دیر.           او انا تک بالاسینا باور ادین وفالی دیر.       _______ قویمویور انسان سوینه او دا غ یاشلی با غ لارا.        چشمه لره چمن لره داع دان اشان او چی لارا.      _____ ووردی دا غدی بو بشر قول قاندی طبیعتی.         ییر قوردی گویده کسدی الیندکی سخاوتی.        ___ ایندی دا غا ا غلامخدا یوخدی ثمر که نیله سین.        بعض. باسوب گوزی دولوب بیلمری چاره نیله سین.      ___   اوندا گویدون بغض داشوب بمب کیمی پاتلادی گویه.           قلب دی پاتلیان اونون قان مویان اینسانا گویه.         _________ گینه ده قان موروخ بیز اخ طبیعت گر دون داشا.          اوزاماندا اینسان قانار باشی دگه الهد داشا

سیاوش عینالو