وبلاگ پایگاه خبری اخبار ملکان و دوهفته نامه فرهنگی اجتماعی ندای ملکان

لینک کانال اخبار ملکان و نشریه ندای ملکان در تلگرام:akhbare_malekan@

لینک کانال اخبار ملکان و نشریه ندای ملکان در تلگرام:akhbare_malekan@

وبلاگ پایگاه خبری اخبار ملکان و دوهفته نامه فرهنگی اجتماعی ندای ملکان

چاپ آگهی های:دولتی،تبلیغاتی ،ثبتی،دادگستری،مفقودی،مزایده و مناقصه،پیام های تبریک،تقدیروتشکر،تسلیت،عکس دانش آموزان ممتاز و غیره در نشریه ندای ملکان و سایر روزنامه های سراسری و کثیرالانتشار (با قیمت مناسب و در عرض 48 ساعت)پذیرفته می شود.

توجه: نشریه ندای ملکان هر دو هفته یکبار به همراه آخرین اخبار و رویدادهای منطقه،در تیراژ بالا و در صفحات رنگی و سیاه و سفید منتشر و در ادارات دولتی،شعب بانک ها،مدارس،نماز جمعه،جلسات و مراسمات دولتی،کتاب فروشی ها و سطح بازار شهر ملکان به طور رایگان توزیع می گردد و بهترین،گسترده ترین و ارزان ترین وسیله برای تبلیغ محل کسب و کار اصناف محترم شهر ملکان و سایر شهرهای همجوار(مراغه،میاندوآب،بناب،بوکان،مهاباد،عجب شیر و غیره)می باشد!

--------------------------------------------

دفتر مرکزی:ملکان/خیابان امام(ره)/جنب داروخانه دکتر نیری
تلفن: 37826118

شعبه 2:ملکان - خیابان معلم - روبروی شرکت تعاونی مصرف فرهنگیان - کیوسک مطبوعاتی ندای ملکان
تلفن: 37827752

شماره های تماس و فضای مجازی:09144213777 - 09380597600

ایمیل: einaloumalekan@yahoo.com

لینک کانال پایگاه خبری اخبار ملکان در تلگرام:akhbare_malekan@


آخرین مطالب
آخرین نظرات
نویسندگان

 

 

/گزارش/
روستای آغجه دیزج ملکان با جاذبه های گردشگری و در عین حال مشکلات فراوان


شهرستانها  13:7:27 1394/01/26
941-4090-5 کد خبر
    

روستای آغجه دیزج از توابع بخش مرکزی شهرستان ملکان با 2300 جمعیت و  600 خانوار در 400 متری غرب شهر ملکان واقع شده و با روستاهای شرازول،تازه قلعه و شهر ملکان همسایه می باشد. 

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه آذربایجان شرقی، در این روستا 2 تپه باستانی با نام های شق التپه و تپه قدیمی وجود دارد که جزو آثار باستانی میراث فرهنگی کشور می باشند.

 تپه شق التپه مربوط به دوره قرون میانه اسلامی و تپه قدیمی مربوط به دوره تاریخی و کال کولتیک بوده و در تاریخ 27/11/87 در فهرست آثار باستانی میراث فرهنگی کشور ثبت شده اند.

 

این آثار نشان از قدمت روستای آغجه دیزج در بین روستاهای شهرستان ملکان می باشد و حتی بنا به گفته پدر بزرگ ها و افراد پا به سن گذاشته قدمت این روستا و شهر لیلان حتی بیشتر از خود شهر ملکان نیز می باشد.

 

این روستا دارای مردمانی شهید پرور،همیشه درصحنه و جوانانی فعال و پر تلاش بوده و در دوران دفاع مقدس علاوه بر دهها رزمنده و جانباز و آزاده،  11 شهید تقدیم اسلام و انقلاب نموده است. این روستا با اینکه تنها 400 متر با مرکز شهرستان ملکان فاصله دارد ولی می توان گفت از روستاهای محروم شهرستان محسوب می شود.

 در این روستا نیز مثل اکثر روستاها و شهرهای کشور آمار بیکاری مردم و جوانان بالا بوده و جوانان این روستا به علت بیکاری به شغل گچ کاری ساختمان روی آورده و معاش خود و خانواده هایشان را از این راه تامین می کنند.

 و با جرات می توان گفت که جوانان روستای آغجه دیزج ماهرترین و بهترین معماران گچ کاری ایران محسوب شده و کارها و نوع معماری و نقشه های آنها زبانزد عام و خاص بوده و جوانان روستا اکثراً در شهرهای بوشهر،اهواز،بناب وسایر نقاط کشور به شغل گچ کاری و سفیدکاری ساختمان مشغول هستند.

دهیار روستای آغجه دیزج با بیان اینکه شغل  اهالی روستا باغداری  و گچ کاری می باشد، گفت: افراد میانسال این روستا به شغل کشاورزی و باغداری و افراد جوان به شغل گچ کاری ساختمان مشغول هستند.

ابراهیم حسین نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا

 با اشاره  به جوان بودن جمعیت روستا، گچ کاری را شغل اکثر اهالی و بخصوص جوانان روستای آغجه دیزج معرفی کرد و گفت: در حال حاضر بیش از 700 جوان و نوجوان روستای آغجه دیزج یعنی در حدود 80 درصد جوانان روستا به این شغل مشغول هستند که با احتساب خانواده هایشان می توان گفت بالغ بر 1500 تن از راه گچ کاری امرار معاش می کنند.

 

دهیار روستای آغجه دیزج با اشاره به اشتغال حدود 700 جوان این روستا در شغل معمار و کارگر گچ کار ساختمانی خواستار تحت پوشش قرار گرفتن و بهره مندی این افراد از خدمات سازمان تامین اجتماعی شد و گفت: این افراد حدود 3 سال است درخواست خود مبنی بر بهره مندی از خدمات سازمان تامین اجتماعی را داده اند ولی متاسفانه تاکنون تنها پرونده 20 درصد از این افراد تایید شده و مابقی در صف انتظار قرار دارند.

 

وی با اشاره به اینکه حدود 1500 تن از اهالی روستای آغجه دیزج یعنی حدود 50 درصد اهالی روستا از راه گچ کاری ساختمان امرار معاش می کنند خواستار رسیدگی عاجل مسئولین اداره تامین اجتماعی ملکان در این خصوص شد.

 

 وی در ادامه با بیان اینکه طرح هادی روستای آغجه دیزج نیز از سال 88  آغاز شده و تابحال تنها 50 درصد پیشرفت داشته به درآمد پایین و بضاعت مالی ضعیف اهالی این روستا اشاره کرد و گفت بعلت پایین بودن توان مالی برخی از اهالی ادامه این طرح با کندی پیش می رود که امید است مسئولین فرمانداری و بنیاد مسکن ملکان با اعطای تسهیلات بلاعوض و یا کم بهره به خروج طرح از حرکت لاک پشتی کمک کنند.

 

وی همچنین نبود برق در حدود 250 هکتار از باغات انگور روستای آغجه دیزج را از دیگر مشکلات اهالی روستای آغجه دیزج عنوان کرد و گفت با اینکه حدود 250   باغ در این محل وجود دارد  ولی متاسفانه هیچکدام برق ندارند که ضروری است مسئولین اداره برق در این خصوص همت کنند.

 

دهیار روستای آغجه دیزج استقرار ثابت یک پزشک در مرکز بهداشتی و درمانی این روستا را نیز خواستار شد و گفت این مرکز یک پزشک دارد ولی متاسفانه برخی از ساعات روز در این مرکز حضور ندارد که این امر باعث بروز مشکلات برای اهالی و بخصوص بیماران روستا در پی دارد.

 

وی وجود پیچ در جاده روستای آغجه دیزج در حوالی درمانگاه بهداشتی و درمانی روستا را باعث بروز برخی تصادفات همراه با تلفات جانی ذکر کرد و گفت: متاسفانه در این محل بک باغی وجود دارد که به علت عدم تعریض و عقب کشی باعث شده خودروهای عبوری جلو خود را کامل نبینند که این امر باعث تصادف شاخ به شاخ آنها می شود که متاسفانه طی سالهای گذشته باعث فوت چندین تن از اهالی روستا نیز شده است.

 

همچنین از فروش جای مدرسه قدیمی روستا بدون توجه به خواست دهیاری و شورای اسلامی این روستا بشدت انتقاد کرد و گفت: زمین این مدرسه  440 متری متعلق به حسینیه بوده و بدون توجه به نظر و خواست ما توسط اداره آموزش و پرورش ملکان آن هم به قیمت پایین تر فروخته شد!.

 

حسین نژاد احداث سد در روستای آغجه دیزج را یکی دیگر از خواسته های به حق اهالی دانست و گفت: به منظور جلوگیری از هدر رفت آب رودخانه ای که از وسط روستا می گذرد احداث سد ضروری به نظر می رسد.

 

دهیار روستای آغجه دیزج احداث پل بر روی رودخانه این روستا را ضروری خواند و گفت بعلت نبود پل ارتباط روستاهای شرازول ،بایقوت و خانکندی با این روستا بخصوص در مواقعی که آب رودخانه جاری است امکان پذیر نیست.

 

وی همچنین با اشاره به قرار گرفتن رودخانه در وسط روستای آغجه دیزج بر حصارکشی این رودخانه تاکید کرد و گفت: نبود حصار در طول رودخانه باعث برخی مشکلات و خطرات جانی برای اهالی روستا شده است.

 

رئیس اداره تامین اجتماعی ملکان نیز با بیان اینکه اکثر جمعیت فعال این روستا به امر گچ کاری مشغول هستند گفت: البته اینکه 700 تن از اهالی روستای آغجه دیزج در نوبت باشند صحیح نیست ولی در حال حاضر حدود 400 پرونده از همه شهرها و روستاها در اداره تامین اجتماعی ملکان در صف نوبت قرار دارند.

 

محرم سیفی افزود: از تعداد پرونده های به کارگران ساختمانی 270 در اداره تامین اجتماعی ملکان و حدود 130 پرونده نیز در مجمع عمومی صنفی کارگران در صف نوبت هستند که با توجه به سهمیه ابلاغی و عدالت با آنها رفتار خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه در سال 93 حتی یک سهمیه نیز جهت بیمه نمودن به اداره تامین اجتماعی ملکان تخصیص داده نشده است افزود: انشالله به محض ابلاغ سهمیه در سال 94 و بر اساس نوبت و عدالت با همه پرونده های موجود رفتار خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه برخی از متقاضیان بیمه کارگر ساختمانی یا همان گچ کاران روستای آغجه دیزج ساکن بوشهر هستند اظهار کرد: با توجه به مقررات سازمان تامین اجتماعی و نظر به اینکه این عده کارت مهارت فنی و حرفه ای خود را از شهرستان بوشهر اخذ نموده اند لذا اداره تامین اجتماعی ملکان نمی تواند نسبت به بیمه کردن آنها اقدام نماید و این عزیزان باید در همان شهری که کار می کنند تشکیل پرونده دهند.

 

رئیس اداره آموزش و پرورش ملکان هم از موضوع فروش مدرسه قدیمی روستا اظهار بی اطلاعی کرد و افزود: اگر این موضوع صحت هم داشته باشد مربوط به مدیریت گذشته بوده است.

 

رئیس اداره راه و شهرسازی ملکان هم در خصوص پیچ داشتن جاده ملکان-آغجه دیزج خاطرنشان کرد: در این محل یک باغ گردو وجود دارد که نیاز به عقب کشی دارد و تا آن قسمت که مربوط به ما بود سال گذشته با همکاری مالک باغ اقدام به اصلاح بوته درختان گردو که در حریم راه قرار گرفته بود کردیم و جهت رفع مشکل ضروری است بنیاد مسکن ملکان با اخذ رضایت مالک باغ گردو نسبت به تملک این باغ اقدام نماید.

گزارش از: سیاوش عینالو

 


خبرنگار: 1131
انتهای پیام
 
ارسال خبر به دوستان







۹۴/۰۱/۲۶ موافقین ۰ مخالفین ۰
سیاوش عینالو

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی