وبلاگ پایگاه خبری اخبار ملکان و دوهفته نامه فرهنگی اجتماعی ندای ملکان

لینک کانال اخبار ملکان و نشریه ندای ملکان در تلگرام:akhbare_malekan@

لینک کانال اخبار ملکان و نشریه ندای ملکان در تلگرام:akhbare_malekan@

وبلاگ پایگاه خبری اخبار ملکان و دوهفته نامه فرهنگی اجتماعی ندای ملکان

چاپ آگهی های:دولتی،تبلیغاتی ،ثبتی،دادگستری،مفقودی،مزایده و مناقصه،پیام های تبریک،تقدیروتشکر،تسلیت،عکس دانش آموزان ممتاز و غیره در نشریه ندای ملکان و سایر روزنامه های سراسری و کثیرالانتشار (با قیمت مناسب و در عرض 48 ساعت)پذیرفته می شود.

توجه: نشریه ندای ملکان هر دو هفته یکبار به همراه آخرین اخبار و رویدادهای منطقه،در تیراژ بالا و در صفحات رنگی و سیاه و سفید منتشر و در ادارات دولتی،شعب بانک ها،مدارس،نماز جمعه،جلسات و مراسمات دولتی،کتاب فروشی ها و سطح بازار شهر ملکان به طور رایگان توزیع می گردد و بهترین،گسترده ترین و ارزان ترین وسیله برای تبلیغ محل کسب و کار اصناف محترم شهر ملکان و سایر شهرهای همجوار(مراغه،میاندوآب،بناب،بوکان،مهاباد،عجب شیر و غیره)می باشد!

--------------------------------------------

دفتر مرکزی:ملکان/خیابان امام(ره)/جنب داروخانه دکتر نیری
تلفن: 37826118

شعبه 2:ملکان - خیابان معلم - روبروی شرکت تعاونی مصرف فرهنگیان - کیوسک مطبوعاتی ندای ملکان
تلفن: 37827752

شماره های تماس و فضای مجازی:09144213777 - 09380597600

ایمیل: einaloumalekan@yahoo.com

لینک کانال پایگاه خبری اخبار ملکان در تلگرام:akhbare_malekan@


آخرین مطالب
آخرین نظرات
نویسندگان

۱۱ مطلب در مرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

۱۱:۴۶۳۰
مرداد
  • کشنبه ۲۹ مرداد ماه، ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۰
  •  دسته بندی : اقتصادی
  •  کد خبر : 965-2090-5
  •  خبرنگار : 1131
  •  منبع خبر : ----


رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی ملکان از پرداخت 95 میلیارد ریال تسهیلات به واحدهای تولیدی در این شهرستان خبر داد. 
  
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، پرویز حبیبی  در همایش کارآفرینان و تولیدکنندگان شهرستان ملکان افزود: از این میزان مبلغ 48 میلیارد ریال به بخش کشاورزی و مابقی به بخش صنعت این شهرستان پرداخت شده است. 
  
وی افزود: این تسهیلات در راستای سیاست‌های ستاد اقتصاد مقاومتی و از طریق ثبت نام در سایت بهین یاب و با کارمزد 17 درصد داده شده است. 

حبیبی تأکید کرد: از ابتدای سال‌جاری تاکنون نیز بیش از 40 واحد تولیدی در بخش کشاورزی و صنعت جهت بهره‌مندی از این تسهیلات در سایت بهین یاب ثبت نام کرده‌اند. 
  
وی افزود: با توجه به استقبال خوب تولیدکنندگان پیش بینی می‌شود تعداد واحدهای ثبت نام کننده به بیش از 300 مورد برسد. 
  
به گفته حبیبی، در حال حاضر تعداد 45 واحد تولیدی در زمینه‌های مختلف در دو شهرک صنعتی در شهرستان ملکان مشغول فعالیت هستند. 
  
رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی ملکان همچنین از طرح کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی در واحدهای تولیدی خبر داد و گفت: در این راستا افراد با حداقل مدرک کاردانی در قالب حرفه‌آموزی در واحدهای تولیدی مشغول بکار خواهند شد که در این خصوص مشوق‌های لازم از جمله معافیت از حق بیمه و تسهیلات با کارمزد پایین به صاحبان واحدهای تولیدی پرداخت می‌شود.
  
وی افزود: بر اساس ارزیابی کارشناسان اداره تعاون،کار و رفاه اجتماعی شهرستان ملکان رتبه برتر استان در سال 95 را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام
سیاوش عینالو
۱۱:۴۶۲۹
مرداد

 


بمناسبت گرامیداشت اولین سالگرد شهادت شهید مدافع حرم شهید مراثی، گروه کوهنوردی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملکان به قله 4811 متری سبلان صعود کرد.

گفتنی است:گروه کوهنوردی این واحد دانشگاهی به سرپرستی مهندس بهنام صبوری تاکنون توانسته به قلل پرارتفاع کشور از جمله سهند،سبلان ،میشو مرند و غیره صعود نموده و پرچم پرافتخار کشورمان را بر فراز این قلل به اهتزاز درآورد.

سیاوش عینالو
۰۹:۲۴۲۹
مرداد





ناظر گمرکات آذربایجان‌شرقی گفت: به منظور سهولت در صادرات انگور و کشمش ملکان به زودی دفتر نمایندگی گمرک استان در این شهرستان گشایش می‌یابد.
  
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، علی اصغر عباس زاده در جلسه کارگروه آب، کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان ملکان افزود: پرونده گشایش این دفتر در گمرک کشور در حال بررسی بوده و احتمالاً طی یکی دو ماه آینده مجوز این نمایندگی صادر خواهد شد. 
  
وی افزود: تا زمان گشایش دفتر نمایندگی ملکان، گمرک استان آماده است به صورت سیار در شهرستان ملکان و حتی در سر باغات حضور یافته و کارهای گمرکی انگور و کشمش را انجام دهد.
  
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی استان نیز در این جلسه از اختصاص 147 میلیارد ریال یارانه انگور به استان خبر داد و گفت: با توجه به اینکه حجم بیشتر باغات انگور استان در ملکان می‌باشد؛ مبلغ 125 میلیارد ریال از کل اعتبار به شهرستان ملکان اختصاص یافته است. 
  
وی افزود: یارانه انگور با تصویب هیات دولت از 200 هزار تومان به 500 هزار تومان افزایش یافته  و به زودی به حساب تاکداران واریز خواهد شد. 

فرماندار ملکان نیز در ادامه جلسه با اشاره به وجود 11 هزار هکتار باغات انگور در این شهرستان بر ضرورت ایجاد کارخانجات صنایع تبدیلی مرتبط تاکید کرد و گفت این کار باعث افزایش قیمت محصول انگور و کشمش و از طرفی باعث اشتغال‌زایی جوانان این منطقه می‌شود. 
  
وی همچنین بر تاسیس سردخانه انگور در ملکان تاکید کرد و گفت: می توان با ایجاد سردخانه انگور در ملکان انگور ملکان را برای فصول مختلف ذخیره و در مواقع مناسب روانه بازار کند. 
  
وی ادامه داد: در شهرستان ملکان بیش از 14 نوع انگور تولید می‌شود که در صورت داشتن سردخانه می‌توان این مقدار انگور را برای فصول مختلف ذخیره کرد. 
  
محمدباقر خانی همچنین ایجاد دفتر نمایندگی گمرک در ملکان را یکی از درخواست‌های تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشمش در این شهرستان ذکر کرد و گفت: فضای لازم جهت استقرار دفتر و امکانات مورد نیاز نمایندگی گمرک در شهرستان ملکان فراهم می‌باشد. 

وی همچنین با اشاره به کشت گوجه فرنگی در دو هزار هکتار باغات این شهرستان بر ضرورت فرآوری این محصول تاکید کرد و گفت: بیش از 17 نوع محصول از گوجه‌فرنگی قابل فرآوری و تولید می‌باشد که ضروری است به منظور اشتغال‌زایی و همچنین کاهش مشکلات و مشقت گوجه‌فرنگی کاران از بابت بازاریابی، کارخانجات تبدیلی گوجه‌فرنگی در این شهرستان ایجاد شود.

فرماندار ملکان در ادامه خواستار تاسیس صندوق توسعه صادرات انگور در این شهرستان شد و گفت: مدیریت شهرستان ملکان با توجه به وجود املاک مازاد بر نیاز بخش کشاورزی می‌تواند با فروش این املاک سهم 50 درصدی دولت را پرداخت کند.

در پایان جلسه تعدادی از صادرکنندگان کشمش مسایل و مشکلات خود را با مسئولان حاضر در جلسه در میان گذاشته و خواستار توجه بیش از پیش آن‌ها به مشکلات تاکداران و تولیدکنندگان کشمش ملکان شدند.

خبرنگار خبرگزاری ایسنا در ملکان:سیاوش عینالو
سیاوش عینالو
۱۵:۵۰۲۸
مرداد
تاریخ: ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸کدخبر: ۱۳۹۶۰۵۲۸۰۰۰۹۶۰
فرماندار ملکان:
وجود 11 هزار هکتار باغات انگور در ملکان ایجاد کارخانجات صنایع تبدیلی را ضروری کرده است
فرماندار ملکان با اشاره به وجود 11 هزار هکتار باغات انگور در این شهرستان بر ضرورت ایجاد کارخانجات صنایع تبدیلی مرتبط تاکید کرد و گفت: در شهرستان ملکان بیش از 14 نوع انگور تولید می‌شود که در صورت داشتن سردخانه می‌توان این مقدار انگور را برای فصول مختلف ذخیره کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از ملکان، محمدباقر خانی ظهر امروز در جلسه کارگروه آب،کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان ملکان با اشاره به وجود 11 هزار هکتار باغات انگور در این شهرستان بر ضرورت ایجاد کارخانجات صنایع تبدیلی مرتبط تاکید کرد و  اظهار داشت: این کار باعث افزایش قیمت محصول انگور و کشمش و از طرفی باعث اشتغال‌زایی جوانان این منطقه می‌شود.

وی بر تاسیس سردخانه انگور در ملکان تاکید کرد و گفت: می‌توان با ایجاد سردخانه انگور در ملکان، انگور ملکان را برای فصول مختلف ذخیره و در مواقع مناسب روانه بازار کند.

محمدباقر خانی ادامه داد: در شهرستان ملکان بیش از 14 نوع انگور تولید می‌شود که در صورت داشتن سردخانه می‌توان این مقدار انگور را برای فصول مختلف ذخیره کرد.

محمدباقر خانی همچنین ایجاد دفتر نمایندگی گمرک در ملکان را یکی از درخواست‌های تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشمش در این شهرستان ذکر کرد و گفت: فضای لازم جهت استقرار دفتر و امکانات مورد نیاز نمایندگی گمرک در شهرستان ملکان فراهم است.

وی همچنین با اشاره به کشت گوجه فرنگی در 2 هزار هکتار باغات این شهرستان بر ضرورت فرآوری این محصول تاکید کرد و افزود: بیش از 17 نوع محصول از گوجه‌فرنگی قابل فرآوری و تولید هست که ضروری است به منظور اشتغال‌زایی همچنین کاهش مشکلات و مشقت گوجه‌فرنگی‌کاران از بابت بازاریابی کارخانجات تبدیلی گوجه‌فرنگی در این شهرستان ایجاد گردد.

فرماندار ملکان در ادامه خواستار تاسیس صندوق توسعه صادرات انگور در این شهرستان شد و گفت: مدیریت شهرستان ملکان با توجه به وجود املاک مازاد بر نیاز بخش کشاورزی می‌تواند با فروش این املاک سهم 50 درصدی دولت را پرداخت کند.

انتهای پیام/60002 /20/س

گزارش از: سیاوش عینالو

سیاوش عینالو
۱۵:۴۹۲۸
مرداد
تاریخ: ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸کدخبر: ۱۳۹۶۰۵۲۸۰۰۰۸۷۱
ناظر گمرکات استان آذربایجان‌شرقی:
دفتر نمایندگی گمرک آذربایجان‌شرقی در شهرستان ملکان گشایش می‌یابد/ اختصاص 147 میلیارد ریال یارانه انگور به استان آذربایجان‌شرقی
ناظر گمرکات استان آذربایجان‌شرقی گفت: به منظور سهولت امور صادرات انگور و کشمش ملکان به زودی دفتر نمایندگی گمرک استان در این شهرستان گشایش می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری فارس از ملکان، علی‌اصغر عباس‌زاده ظهر امروز در جلسه کارگروه آب،کشاورزی و منابع‌طبیعی شهرستان ملکان اظهار داشت: پرونده گشایش این دفتر در گمرک کشور در حال بررسی بوده و  احتمالاً طی یکی دو ماه آینده مجوز این نمایندگی صادر خواهد شد.

وی افزود: تا زمان گشایش دفتر نمایندگی ملکان، گمرک استان آماده است به صورت سیار در شهرستان ملکان و حتی در سر باغات حضور یافته و کارهای گمرکی انگور و کشمش را انجام دهد.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی استان نیز در این جلسه از اختصاص 147 میلیارد ریال یارانه انگور به استان آذربایجان‌شرقی خبر داد و گفت: با توجه به اینکه حجم بیشتر باغات انگور استان در ملکان می‌باشد لذا مبلغ 125 میلیارد ریال از کل اعتبار به شهرستان ملکان اختصاص یافته است.

وی خاطرنشان کرد: یارانه انگور با تصویب هیات دولت از 200 هزار تومان به 500 هزار تومان افزایش یافته و به‌زودی به حساب تاک‌داران واریز خواهد شد.

در پایان جلسه تعدادی از صادرکنندگان کشمش مسائل و مشکلات خود را با مسؤولان حاضر در جلسه در میان گذاشته و خواستار توجه بیش از پیش آنها به مشکلات تاک‌داران و تولیدکنندگان کشمش ملکان شدند.

انتهای پیام/60002 /20/س

گزارش از: سیاوش عینالو

سیاوش عینالو
۱۳:۲۹۲۸
مرداد
تاریخ: ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸کدخبر: ۱۳۹۶۰۵۲۷۰۰۰۹۹۰
انتقاد مردم ملکان از کیفیت پایین نان؛
داستان دنباله‌دار بی‌کیفیتی نان در ملکان/نان بی‌کیفیت در سبد بی‌تدبیری بیات می‌شود
روز جمعه و تعطیلی بهانه‌ای شد تا پای درد دل تعدادی از کارکنان واحدهای نانوایی در شهر ملکان بنشینم.

به گزارش خبرگزاری فارس از ملکان، یکی از کارکنان نانوایی از پایین بودن دستمزد خود می‌نالید و می‌گفت از صبح تا عصر در گرمای تابستان و سرمای زمستان کار می‌کنم ولی دستمزد روزانه هر یک از شاطر و سایر کارکنان نانوایی تنها 40 هزار تومان می‌باشد و حتی به دستمزد یک کارگر که حداقل 50 تومان است نیز نمی‌رسد.

شاطر یک واحد نانوایی هم از سهمیه کم آرد گلایه می‌کرد و اظهار کرد: در شهر ملکان سهمیه نانوایی‌ها یکسان نیست و به تعدادی از نانوایی‌ها که سابقه فعالیت آنها کمتر از بقیه هست سهمیه بیشتر داده می‌شود ولی به ما کمتر از چهار کیسه می‌دهند از این رو آرد مازاد پخت را از بیرون به قیمت آزاد می‌خریم.

یکی از کارگران نیز از سختی کار در نانوایی می‌گفت و تاکید می‌کرد باید شغل نانوایی جزو مشاغل سخت و زیان‌آور قلمداد شود و بازنشستگی زود هنگام شوند. مدیر یک واحد نانوایی نیز از کیفیت پایین آرد و سهمیه خبر داد و افزود سهمیه آرد ملکان از چهار کارخانه آرد در شهرهای مراغه و بناب تأمین می‌شود که آرد 2 کارخانه خوب نیست.

وی ادامه داد: همچنین در ملکان پروانه نانوایی مازاد نیز نیاز شهر صادر شده و تعداد نانوایی‌ها بیشتر است.

او گفت: مدیر برخی نانوایی‌ها دارای تجربه و مهارت نانوایی نبوده و واحد نانوایی خود را توسط افراد دیگر مدیریت می‌کنند و بدون اینکه خود مهارت و تجربه و سابقه نانوایی داشته باشند با به‌کارگیری شاطر و کارگر به سود خود می‌رسند.

یک شاطر نیز قیمت نان در شهرهای محروم از جمله ملکان را پایین دانست و اظهار کرد: هزینه‌های جاری نانوایی‌ها در همه شهرها یکسان است ولی قیمت نان در شهرهای کوچک از جمله ملکان صد و شصت تومان ولی در شهرهای بزرگ 200 تومان می‌باشد. از این رو قیمت 160 تومان پاسخگو و کفاف هزینه‌‌ها را نمی‌کند و باید افزایش یابد.

یکی از کارگران یک واحد نانوایی نیز می‌گوید: هر روز 40 هزار تومان دستمزد دریافتی کفاف هزینه زندگیم را نمی‌کند از این رو بعد از ظهرها در یک آژانس رانندگی کار می‌کنم.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت ملکان کیفیت پایین آرد نانوایی‌ها را رد کرد و گفت: برخی‌ها فکر می‌کنند رنگ آرد هر چقدر سفید باشد کیفیت آن بالاتر است در حالی که این طور نیست و باید سبوس آرد بیشتر باشد.

علی بیگ‌زاده در گفت‌‌وگویی با خبرنگار ما در خصوص علل تهیه آرد نانوایی‌های ملکان از چهار کارخانه آرد در شهرهای مراغه و بناب نیز گفت: این کار برای جهت دادن حق انتخاب به نانوایی‌ها انجام می‌شود و هر چهار کارخانه نیز آرد با کیفیت داشته و آرد تولیدی آنها نیز نظارت توسط کارشناسان فنی به طور مستمر توسط اداره غله آزمایش می‌شوند.

وی کیفیت پایین نان ملکان را نیز نادرست خواند و گفت: طرح این مطلب که وزن چانه‌ها پایین‌تر از 100 گرم هستند بی‌انصافی است البته شاید در برخی نانوایی‌ها پنج یا 10 گرم وزن چانه‌ها کمتر باشد که در صورت مشاهده با این موضوع نیز به شدت برخورد می‌شود.

بیگ زاده مواد غیرمجاز به خمیر را هم کاملا مردود دانست و گفت: ماموران بهداشت به طور مستمر با دستگاه‌های همراه آزمایشات لازم را انجام می‌دهند البته یک تخلف در این خصوص تا به حال داشته‌ایم که فرد خاطی تحویل دستگاه قضایی گردید.

وی سهمیه آرد نان یارانه‌ای تحویلی را نیز براساس سابقه واحد نانوایی ذکر کرد.

بیگ‌زاده در خصوص تحویل سهمیه آرد به آزادپزها نیز گفت: اداره صنعت، معدن و تجارت ملکان هیچ آرد یارانه‌ای به آزادپزها نداده بلکه آنها آرد مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه می‌کنند.

وی افزود:حدود و قانون طبق قانون برداشته شده و این اداره آماده است برای افرادی که گواهینامه مهارت فنی و حرفه‌ای داشته باشند بدون محدودیت پروانه نانوایی آزادپزی صادر کند.

بیگ‌زاده در خصوص یکسان نبودن قیمت نان در شهرها نیز گفت: قیمت نان به صورت استانی بوده و در هر استان بر اساس هزینه‌های تمام شده قیمت نان تعیین شده است.

به گفته وی تعداد بیش از 170 واحد نانوایی در شهرستان ملکان وجود دارد که 42 واحد مربوط به شهر ملکان می‌باشد.

رئیس اتحادیه نانوایان و قنادان ملکان گفت: در حالیکه قیمت آرد و خمیر مایه و دستمزد کارگر و هزینه‌های بیمه تأمین‌اجتماعی و آب و برق و گاز طی سال‌های گذشته افزایش یافته ولی قیمت نان از سال 93  تغییری نیافته و همان 160 تومان می‌باشد!

هاشم امیری در گفت‌وگویی با خبرنگار ما افزود: از این رو برای حل مشکل این قشر زحمت‌کش باید راهکارهایی در نظر گرفته شود تا این عزیزان که در سرما و گرمای تابستان مشغول ارائه خدمت به همشهریان خود هستند با پشت کار بیشتر و بهتر به خدمت رسانی خود ادامه دهند.

وی از نانوایان و کارکنان نانوایی‌ها به عنوان انسان‌های زحمت‌کش یاد کرد و اظهار کرد این عزیزان هر روز از ساعات اولیه بامداد در گرمای تابستان و سرمای زمستان به ارائه خدمت به همشهریان خود مشغول هستند.

امیری خواستار تخصیص بودجه لازم و ارائه تسهیلات جهت استاندارد کردن تجهیزات نانوایی‌های ملکان شد و افزود: از مسؤولان  تقاضا داریم تسهیلاتی به نانوایان اختصاص دهند تا این عزیزان بتوانند تجهیزات واحدهای نانوایی خود را طبق استانداردهای جدید در جهت بالابردن کیفیت نان ارتقا دهند تا مردم نیز بتوانند نان با کیفیت‌تری خرید کنند.

امیری یادآور شد: در این زمینه بنده به عنوان رئیس اتحادیه نانوایان و قنادان ملکان مکاتباتی با مسؤولان ذی‌ربط و حتی رئیس جمهور داشته‌ام.

وی در ادامه از تأمین آرد نانوایان در شهر ملکان خبر داد و گفت: با پیگیری‌ها و همکاری‌های ریاست  اداره صنعت، معدن و تجارت ملکان حمل آرد به شرکت حمل و نقل آبادگران ملکان محول شد و نمایندگی آن به خود شهرستان ملکان داده شد و دیگر لازم نیست نانوایان و رانندگان  برای دریافت آرد یارانه‌ای به شهرستان مراغه مراجعه کنند.

امیری خاطر نشان کرد: به علت دوری مسافت و مشکلات دیگری که حمل آرد از مراغه داشت در مواقعی آرد دیر به دست نانوایان ملکانی می‌رسید و حتی کار به تعطیلی برخی نانوایی‌ها می‌کشید ولی هم اکنون آرد بدون دریافت دستمزد در اسرع وقت به نانوایی‌ها تحویل داده می‌شود.

گزارش از سیاوش عینالو

انتهای پیام/60002 /30/س

سیاوش عینالو
۰۹:۳۸۲۸
مرداد

سیاوش عینالو
۱۵:۱۶۰۸
مرداد

بانک تجارت ملکان قهرمان مسابقات والیبال ساحلی آذربایجان شرقی

بانک تجارت ملکان قهرمان مسابقات والیبال ساحلی آذربایجان شرقی در شهرستان بناب شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی مسابقات قهرمانی والیبال ساحلی که با حضور 20 تیم از سراسر استان به مدت دو روز در بناب برگزار شد با قهرمانی تیم والیبال ساحلی بانک تجارت ملکان خاتمه یافت.
دیدار نهایی این مسابقات بین تیم های بانک تجارت ملکان و آرد اطهر بناب برگزار شد که در نهایت تیم ملکانی با نتیجه 2 بر صفر حریف  را شکست داد و به مقام قهرمانی دست یافت.
همچنین تیمهای فولاد ظفر بناب و اسیکس اسپورت تبریز به طور مشترک سوم شدند.
برای بانک تجارت ملکان پیمان درگاهی و محمد رضا اکبر زاده به میدان رفتند و در تیم آرد اطهر بناب نیز بهنام جهانی و مهدی نقی مقدم بازی کردند.
سیاوش عینالو
۱۰:۳۳۰۸
مرداد


شهر تبریز از لحاظ پتانسیل های لازم برای جذب گردشگر تمامی شاخصه های لازم را دارد و دلیل این امر انتخاب این شهر به عنوان پایتخت گردشگری شهرهای اسلامی در سال 2018 می باشد هر چند که کاستی های زیادی وجود دارد تا این انتخاب بهینه را ،مطلوب تر و آبرومندتر نماید که  مطمئنا در این امر ایجاد زیر ساخت های لازم یک امر انگار ناپذیر است اما در بعد دیگر جهت پررنگ تر کردن این امر ، شناساندن پتانسیل های سایر نقاط استان می باشد ، استانی که  یکی از بکر ترین و زیبا ترین جنگل های  دنیا (جنگل های ارسباران ) دارد که در کنار زیبایی های سایر مناطق استان مطمئنا دل هر رهگذر را می رباید اما در این مقاله قصد داریم پتانسیل ها و زیبایی های شهرستان ملکان یاد آور شویم شهرستانی که با قلعه بختاک لیلان در امر باستان شناسی خودنمایی می کند   قلعه ای که  با وسعتی حدود ۱۱۰ هکتار در ورودی شهر لیلان واقع شده است. این قلعه که در سال ۱۳۷۹ با شماره ۲۷۸۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در سال‌های قبل توسط بسیاری از باستان شناسان ایرانی و خارجی مورد بررسی و بازدید قرار گرفته و در مورد قدمت و پیشینه تاریخی آن، مطالبی ارایه شده است؛ در واقع، قلعه بختک یکی از محوطه‌های نادر و استثنایی در منطقه شمال غرب کشور بوده و توجه بسیاری از باستان شناسان و محققان را به خود جلب کرده است.

ولفرام کلایس، باستان شناس آلمانی، بررسی‌هایی در حصار قلعه بختک داشته و طبق نظر او، تاریخ دقیقی را نمی‌توان در خصوص قلعه اعلام کرد، ولی آثار هزاره اول پیش از میلاد تا دوره اسلامی (ایلخانی) را می‌توان در سطح محوطه مشاهده کرد مجموعه ای که در صورت برنامه ریزی می تواند یکی از مکان های مورد علاقه گردشگران گردد  

در کنار این گنجینه ارزشمند آثار تاریخی زیادی  مانند قیز لار کورپسی، قره تپه بایقوت ،  آق اولیائ و امام زاده مبارک شهر ،تالاب مبارک شهر ، منطقه گردشگری شورسو، چشمه آب معدنی آرپادرسی، دره گاومیش ئولن، زیارتگاه علی بلاغی، پل آجری لیلان چای، ارتفاعات شیرانشاهلو، سد قوشقیه، تخت سلمان ، تفرجگاه باباگرگر لیلان  و ....که از جمله مراکز تفریحی و زیارتی مهم شهرستان ملکان به شمار می‌روند. می توانند در جذب گردشگر موثر گردند در کنار این ویژگی های طبیعی و تاریخی ملکان ، جایگاه ویژه کشاورزی این شهرستان در نوع خود بی همتاست شهرستانی که با برخورداری از ۱۱ هزار هکتار باغ انگور در زمینه تولید کشمش، مقام نخست استان آذربایجان‌شرقی و سوم کشوری را در اختیار دارد محصولی که آوازه آن در کشور، شهر ملکان را به شهر الهه انگور مشهور کرده است .محصولی که نقش عمده ای در اقتصاد شهرستان داشته و در صورت برنامه ریزی می تواند نقش عمده ای در صادرات کشورمان داشته باشد  در کنار این صنایع دستی شهرستان ودر راس آن فرش های نفیسی که در مناطق غربی شهرستان (مبارک شهر و روستاهای همجوار ) که شهرت جهانی دارد می تواند در صورت ساماندهی نقش بسزایی در این زمینه داشته باشد.  لذا همت مسئولین شهرستانی می تواند ضمن معرفی این زیبایی ها ،سهمی در پروژه تبریز 2018 داشته باشد اما موضوعی که خیلی احساس می گردد سعی در برگزاری جشنواره انگور  به صورت کاملا مدون در داخل برنامه های استانی تبریز 2018 و سوق دادن گردشگران به این منطقه و جهانی کردن این محصول هست. تا هم با جذب گردشگر و هم با جهانی کردن صادرات انگور در شکوفایی اقتصاد شهرستان گام های بزرگی برداشته باشیم  در پایان باید اشاره کرد که چنین فزصتی خیلی به ندرت اتفاق می افتد چرا در صورت دید خوشبینانه ،پنجاه هفت سال دیگر می توان انتظار داشت تا شهری از کشورمان به این جایگاه انتخاب گردد.

 نگارنده:دکتر بشیر بیگ بابایی استاد دانشگاه

 

سیاوش عینالو
۰۹:۵۷۰۷
مرداد

سیاوش عینالو