وبلاگ پایگاه خبری اخبار ملکان و دوهفته نامه فرهنگی اجتماعی ندای ملکان

لینک کانال اخبار ملکان و نشریه ندای ملکان در تلگرام:akhbare_malekan@

لینک کانال اخبار ملکان و نشریه ندای ملکان در تلگرام:akhbare_malekan@

وبلاگ پایگاه خبری اخبار ملکان و دوهفته نامه فرهنگی اجتماعی ندای ملکان

چاپ آگهی های:دولتی،تبلیغاتی ،ثبتی،دادگستری،مفقودی،مزایده و مناقصه،پیام های تبریک،تقدیروتشکر،تسلیت،عکس دانش آموزان ممتاز و غیره در نشریه ندای ملکان و سایر روزنامه های سراسری و کثیرالانتشار (با قیمت مناسب و در عرض 48 ساعت)پذیرفته می شود.

توجه: نشریه ندای ملکان هر دو هفته یکبار به همراه آخرین اخبار و رویدادهای منطقه،در تیراژ بالا و در صفحات رنگی و سیاه و سفید منتشر و در ادارات دولتی،شعب بانک ها،مدارس،نماز جمعه،جلسات و مراسمات دولتی،کتاب فروشی ها و سطح بازار شهر ملکان به طور رایگان توزیع می گردد و بهترین،گسترده ترین و ارزان ترین وسیله برای تبلیغ محل کسب و کار اصناف محترم شهر ملکان و سایر شهرهای همجوار(مراغه،میاندوآب،بناب،بوکان،مهاباد،عجب شیر و غیره)می باشد!

--------------------------------------------

دفتر مرکزی:ملکان/خیابان امام(ره)/جنب داروخانه دکتر نیری
تلفن: 37826118

شعبه 2:ملکان - خیابان معلم - روبروی شرکت تعاونی مصرف فرهنگیان - کیوسک مطبوعاتی ندای ملکان
تلفن: 37827752

شماره های تماس و فضای مجازی:09144213777 - 09380597600

ایمیل: einaloumalekan@yahoo.com

لینک کانال پایگاه خبری اخبار ملکان در تلگرام:akhbare_malekan@


آخرین مطالب
آخرین نظرات
نویسندگان

۶۹ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۵ ثبت شده است

۱۲:۳۱۲۹
ارديبهشت

مراسم کلنگ زنی مجتمع دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملکان - تابستان سال 1387

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

مراسم افتتاح مجتمع دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملکان با حضور دکتر جاسبی رئییس سابق دانشگاه - 31 شهریورماه سال 1389

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

مراسم تودیع و معارفه روسای دانشگاه در سالن اجتماعات اداره ارشاد اسلامی ملکان- سال 1388

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

مراسم گرامیداشت روز معلم در تالار وحدت- سال 1386

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


مراسم گرامیداشت روز معلم در مدرسه ملاباقری ملکان - سال 1382

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

سخنرانی دکتر جاسبی رییس سابق دانشگاه آزاد در مسجد جامع ملکان - سال 1382

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

بازدید دکتر خدادادی از آزمون دانشگاه آزاد اسلامی در مدرسه ملاباقری- تیرماه سال 1381 

سیاوش عینالو
۱۱:۳۱۲۹
ارديبهشت

کرباسچی خبر داد: نقش علی لاریجانی در ارجاع موضوع مینو خالقی به هیأت حل اختلاف قوا

 چهارشنبه 29 اردیبهشت 1395 - 10:56
غلامحسین کرباسچی

روزنامه شرق با دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی درباره پیام‌های انتخابات هفتم اسفند و دهم اردیبهشت که اولین آن تغییر است، گفت‌وگویی انجام داده است.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، مقدمه و متن این مصاحبه را در پی می‌خوانید: بنا نبود تا مباحث به ریاست مجلس دهم بکشد که ناخودآگاه در بین صحبت‌ها با غلامحسین کرباسچی، این موضوع باز شد. با دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی درباره پیام‌های انتخابات هفتم اسفند و دهم اردیبهشت که اولین آن تغییر است، به گفت‌وگو نشستیم. آنجا که بحث به دوگانه عارف و لاریجانی کشید، کرباسچی برخلاف نظر حزب متبوعش مبنی بر حمایت تمام‌قد از عارف، به دفاع از لاریجانی برخاست و برای هر «ان‌قلتی» دراین‌باره، پاسخ خود را داشت. البته تأکید داشت که این نظر و تحلیل شخصی او دراین‌باره است و درنهایت هم باید از رأی و نظر جمعی دراین‌باره حمایت کرد.
با همه این پیش‌فرض‌ها اما دبیرکل حزب کارگزاران در صف حامیان لاریجانی برای ریاست مجلس قرار داشته و دلایل خود را دارد. حزبی که در جریان این رقابت هم نظری برخلاف نظر دبیرکل خود داشته و همسوی شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان است. این موضوع البته پیش از این هم در حزب کارگزاران مسبوق به سابقه بوده است. در جریان انتخابات پرسروصدای ٨٨ هم چنین شکافی در حزب رخ داده بود. کرباسچی در آن انتخابات به حمایت از شیخ مهدی کروبی پرداخته بود و حزب از دیگر کاندیدا یعنی میرحسین موسوی اعلام حمایت کرده بود.

سیاوش عینالو
۱۱:۳۰۲۹
ارديبهشت

در دومین نشست هم اندیشی منتخبان مجلس دهم؛

۸ عضو هیات‌رییسه فراکسیون امید انتخاب شدند

 سه‌شنبه 28 اردیبهشت 1395 - 19:58
نشست خبری عارف

دومین نشست هم اندیشی منتخبان فراکسیون امید جهت انتخاب رییس و هیات رییسه موقت شورای مرکزی این فراکسیون برگزار شد.

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از ایلنا،در ابتدای این مراسم هیات‌رییسه سنی متشکل از آقای هاشم‌زایی به عنوان رییس‌جلسه و همچنین فاطمه حسینی و حمید زرآبادی، محمدرضا تابش و حسین امیری‌خامکانی مسوولیت برگزاری جلسه را برعهده گرفتند.

در بخش نخست دومین نشست هم‌اندیشی منتخبان فراکسیون امید ابتدا کلیات اساسنامه این فراکسیون به رأی گذاشته شد که با رأی اکثریت اعضای حاضر در این جلسه به تصویب رسید و در ادامه جزییات این اساسنامه نیز مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.

در جریان بررسی جزییات اساسنامه فراکسیون، پیشنهادهایی از سوی برخی اعضا مطرح شد و این در حالی بود که محمود صادقی منتخب مردم تهران در انتخابات مجلس‌دهم به بیان توضیحاتی درباره این اساسنامه پرداخت.

همچنین پیشنهاد شد تعداد اعضای هیات‌رییسه فراکسیون به دلیل شمار بالای اعضای فراکسیون امید از ۵ نفر که در اساسنامه اولیه آمده بود به ۹ نفر افزایش یابد.

پس از تصویب کلیات و جزییات اساسنامه فراکسیون امید، انتخاب‌رییس و هیات‌رییسه موقت این فراکسیون در دستور کار قرار گرفت که بر این اساس ابتدا درباره رییس‌موقت این فراکسیون رأی‌گیری به عمل آمد. در ادامه تعداد ۲۴ نفر از اعضای حاضر در جلسه برای حضور در هیات‌رییسه موقت نام‌نویسی کردند و با رأی‌گیری اعضا ۸ عضو دیگر هیات‌رییسه نیز انتخاب شدند.

در جریان رأی‌گیری برای انتخاب رییس‌موقت فراکسیون با توجه به اجماع عموم حضار روی انتخاب محمدرضا عارف؛ رییس جلسه نام او را به عنوان تنها نامزد ریاست فراکسیون اعلام کرد و اعضای جلسه عارف را به عنوان رییس‌موقت فراکسیون امید برگزیدند.

هنگامی که هاشم‌زایی از حضار درخواست کرد برای رأی دادن به رییس‌جلسه و انتخاب محمدرضا عارف قیام کنند، تمامی اعضای حاضر در جلسه به پا خواستند و به بدین ترتیب عارف را به عنوان رییس هیات‌جلسه انتخاب کردند.

پس از اعلام نامزدی ۲۴ نفر از اعضا برای حضور در هیات‌رییسه موقت فراکسیون امید، محمدعلی وکیلی، مصطفی کواکبیان، بهرام پارسایی، محمود صاقدی، محمدرضا تابش، علی نوبخت، الیاس حضرتی، قاسم میرزایی‌نیکو، فاطمه سعیدی، شهاب‌الدین بی‌مقدار، معصومه آقاپور، امیری، نورمحمد تربتی‌نژاد، مسعود رضایی، احمد مازنی، بهروز بنیادی، پروانه مافی، محمود نگهبان‌سلامی، غلامرضا تاج‌گردون، پروانه سلحشوری، فریده اولادقبا، محمد فیضی، محمدرضا منصوری و رامین نورقلی‌پور به عنوان نامزد اعلام حضور کردند که در ‌‌نهایت غلامرضا تاج‌گردون، محمدرضا تابش، احمد مازنی، الیاس حضرتی، محمود صادقی، مصطفی کواکبیان، محمد علی وکیلی و علی نوبخت به عنوان ۸ عضو هیات‌رییسه انتخاب شدند.

سیاوش عینالو
۱۱:۲۹۲۹
ارديبهشت

تورم طلاق فراعاطفی در ایران

سرد مزاجی و نارضایتی جنسی؛ عاملی مهم در فروپاشی خانواده‌ها

 چهارشنبه 29 اردیبهشت 1395 - 11:06
آمیزش جنسی

هر ساعت، ۱۹ طلاق در ایران رخ می‌دهد که یکی از مهمترین دلایل آن افزایش مشکلات روابط زناشویی است. موضوعی که شاید زیر سایه دلایلی چون اعتیاد، بیکاری و مشکلات اقتصادی طلاق پنهان شده اما هر روز فراگیر‌تر می شود.

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از روزنامه قانون، نارضایتی جنسی ذر روابط زناشویی از موضوعات مهمی است که طلاق‌های حقیقی و عاطفی را در میان گروه‌هایی از جامعه رقم زده که کمتر درباره آن صحبت و تدبیر می‌شود. فقدان آموزش‌های لازم در خانواده و دوران پیش از ازدواج برای داشتن رابطه زناشویی سالم و رضایتمند و از همه مهم‌تر، کم توجهی به نقش این روابط در تحکیم خانواده از دلایلی است که اکنون، با افزایش شکاف میان زوجین، طلاق‌های عاطفی و در ‌‌نهایت طلاق‌های حقیقی را رقم زده است. دکتر «امیرمحمود حریرچی»، جامعه‌شناس به بررسی دلایل و آثار طلاق‌های ناشی از مشکلات در روابط جنسی در ایران پرداخته و می‌گوید: طلاق عاطفی رابطه تنگاتنگی با نارضایتی در روابط جنسی دارد و زوجینی که از رابطه زناشویی شان رضایت کافی نداشته باشند، به مرور زمان به فروپاشی بنیان خانواده دچار می‌شوند.

سرد مزاجی در رابطه زناشویی بحران زاست
این جامعه‌شناس با بیان اینکه در این نوع از جدایی، می‌توان کاهش رابطه جنسی را با طلاق عاطفی ارزیابی کرد، می‌گوید: یکی از نخستین نشانه‌های شروع طلاق عاطفی در یک خانواده، می‌تواند کاهش چشمگیر روابط زناشویی در میان زوجین باشد. در این شرایط، زن و مرد از لحاظ عاطفی و علاقه با یکدیگر در یک خط موازی قرار دارند، اما در خصوص روابط زناشویی با همدیگر هم آغوشی ندارند و به این ترتیب رفته رفته عشق و علاقه‌شان نسبت به همدیگر کاهش می‌یابد. حریرچی یکی از دلایل موثر طلاق جنسی را سرد مزاجی زوجین می‌داند و تاکید می‌کند: سرد مزاجی، شادی و نشاط زندگی مشترک را کمرنگ کرده و در زندگی مشترک، عواقب جبران ناپذیری را بر جای می‌گذارد و حتی ممکن است به قهر و جدایی منجر شود. اما واقعیتی که مردان باید از آن آگاه شوند، این است که منشأ قریب به اتفاق سرد مزاجی خانم‌ها، همسران شان هستند. بنابراین آنان برای اینکه زندگی بادوامی داشته باشند، باید به کسب آموزش و مهارت‌های لازم بپردازند تا بتوانند نیاز و خواسته‌های زنان شان را برطرف کنند. وی ادامه می‌دهد: زوجین برای اینکه سردمزاجی را از رابطه زناشویی شان بکاهند باید به دنبال دلایل سرد مزاجی باشند. یکی از اقداماتی که در پیشگیری از ابتلا به سرد مجازی موثر است، این است که زوجین باید برای درمان بی‌میلی جنسی به درمانگر مراجعه کنند و هیچگاه نباید مرد یا زن به دیگری بگوید «تو مشکل داری، پس خودت به درمانگر مراجعه کن و من با تو نمی‌آیم.» به عبارت دیگر در برخورد با اختلالات زناشویی باید تاثیرات متقابل در هر دو طرف مورد بررسی قرار گیرد و اگر می‌خواهیم گرمی و خوشبختی مجدد به زندگی ما برگردد با زوج درمانی است، نه فرد درمانی.
زنان نسبت به حقوق خود آگاه شوند
«زنان تحصیلکرده نسبت به لذت بردن در رابطه زناشویی خودشان آگاه هستند.» حریرچی با بیان این مطلب می‌گوید: عمده زنان تحصیلکرده به این موضوع آگاه هستند که وظیفه زن، فقط خانه داری، شوهرداری و بچه داری نیست ، بلکه زمانی که در زندگی مشترک، همسرش نیاز جنسی را او را برآورده نمی‌کند، به مراکز مشاوره مراجعه کرده تا مشکل را برطرف کنند. البته باید توجه داشت دربرخی موارد، مردان نمی‌پذیرند که مشکل از سوی آنان است که در این شرایط، مردان به سرعت زمینه را برای سردی‌ها، بهانه گیری‌ها و تنفر از رابطه زناشویی در همسر خود فراهم می‌کنند. وی تصریح می‌کند: یکی از عواملی که بر رضایت جنسی تاثیرگذار است، سنت است چرا که نگرش‌های بعضی از خانواده‌ها درمورد مسائل جنسی به صورتی است که ممکن است میل جنسی زن را محدود یا منع کنند. حتی در برخی موارد هنگامی که زنان مسئله ارضا شدن را مطرح می‌کنند، همسر به او انگ بی‌عفتی می‌زند که این نگرش‌ها رفته رفته باعث می‌شود زنان دیگر تمایلی برای برقراری رابطه زناشویی نداشته باشند. در این شرایط میان زوجین اصطلاحا طلاق عاطفی صورت می‌گیرد، به این معنا که زوجین سال‌ها با یکدیگر زندگی می‌کنند، اما با همدیگر رابطه عاطفی و همبستری ندارند و در نتیجه این تفکر و شکل زندگی، سالیان طولانی، روابط بین زوجین به صورت رسمی و اجباری باقی می‌ماند.
فرهنگ و نقص در مهارت‌های ارتباطی عامل نارضایتی جنسی
حریرچی با بیان اینکه از دیگر عوامل موثر در بروز نارضایتی جنسی عوامل فرهنگی حاکم بر زوجین است، می‌افزاید: باورهای فرهنگی نادرستی چون برتری داشتن جنس مرد نسبت به زن و پرخاشگری جنسی از جمله عواملی است که می‌تواند منجر به ناسازگاری و ناهماهنگی جنسی میان زوجین شود. امروزه موضوعاتی چون تغذیه نامناسب، داروهای بدنسازی و شیمیایی از جمله عواملی است که می‌تواند سلامت جنسی را تحت تاثیر قرار دهد. در این شرایط معمولا میل جنسی مردان کمتر شده و باعث رضایتمندی جنسی پایینی برای زنان می‌شود که در ‌‌نهایت زندگی مشترک آنها را به خطر می‌اندازد. این جامعه‌شناس می‌افزاید: یکی دیگر از عوامل موثر در ایجاد سرد مزاجی و بی‌میلی جنسی در زوجین، مصرف سیگار یا مواد مخدر است، به طوری‌ که در افراد معتاد میل جنسی کاهش یافته و دیگر توانایی رسیدن به ارگاسم را ندارند چرا که بسیاری از مواد مخدر اثرات زیستی زیان آوری بر میل و توانایی جنسی انسان دارند. معمولا زوجین در این موارد از نقصان مهارت‌های ارتباطی رنج می‌برند که موجب می‌شود آنان از برقراری ارتباط موثر محروم بمانند.
درمان مشکلات جنسی را جدی بگیرید
حریرچی به راهکارهایی برای کاهش طلاق جنسی در خانواده‌ها اشاره کرده و می‌گوید: یکی از راهکارهایی که می‌تواند در زندگی مشترک به کمک زوجین بیایید، مسئله آموزش قبل از ازدواج است که می‌تواند رابطه زناشویی را زنده نگه دارد. این درشرایطی است که بازگو کردن اینکه چند درصد از طلاق به دلیل نارضایتی جنسی است، همچنان میان مسئولان تابوست که این نوع نگاه باید از سوی نهادهای دولتی تغییر کند تا خودشان بتوانند برای این معضل برنامه‌های متعددی را در نظر بگیرند. راهکار بعدی، شناخت ظرفیت‌هاست. در درجه اول به عنوان پیشگیری، فرد باید قبل از ازدواج در مورد مسائل جنسی خود، شناخت و آگاهی داشته باشد. زوجین می‌توانند با آموزش و آگاهی از این ظرفیت‌ها، مهارت‌های جنسی را کسب کنند. هر کسی باید نیم نگاهی به نیاز‌هایش داشته و بر توقعات جنسی‌اش از زندگی مشترک آگاه باشد. اگر افراد به کیفیت رابطه‌شان توجه نکنند، در دراز مدت دچار بحران می‌شوند. حریرچی با تاکید بر اینکه سهل انگاری در درمان مشکلات جنسی توجیه پذیر نیست، خاطرنشان می‌کند: قطع به یقین مسائل جنسی در روابط زناشویی یک امر دوطرفه است و معمولا مشکلات جنسی یکی از زوجین موجب بروز بهانه گیری‌ها، دلخوری‌ها، بی‌میلی‌ها و دوری زوجین از یکدیگر می‌شود. در نتیجه باید درمان مشکلات جنسی و رفع سردمزاجی‌ها به طور جدی در زوجینی که مشکلاتی را در خود می‌بینند، پیگیری شده تا روند طلاق‌های عاطفی و حقیقی ناشی از مشکلات جنسی رو به نزول باشد.

سیاوش عینالو
۰۸:۰۷۲۹
ارديبهشت
به مناسبت نیمه شعبان
نمایشگاه کتاب در شهرستان ملکان افتتاح شد

شهرستانها  14:30:47 1395/02/28
952-5090-5 کد خبر
    

به مناسبت فرارسیدن نیمه شعبان نمایشگاه کتاب در شهرستان ملکان افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه آذربایجان‌شرقی، مدیر کتابخانه‌های عمومی ملکان در مراسم افتتاح نمایشگاه هدف از برگزاری آن را معرفی منابع برتر در راستای ترویج مطالعه مفید، ترویج فرهنگ کتابخوانی برای تحقق افزایش سرانه مطالعه، در نظر گرفتن نیازهای مطالعاتی اقشار مختلف و معرفی کتابهای مفید در راستای حل معضلات فرهنگی اجتماعی و ارتقای فضایل اخلاقی و فرهنگ عمومی منطقه ذکرکرد.

ناصر مهدی افزود: در این نمایشگاه بیش از ۵ هزار جلد کتاب با موضوعات مختلف از جمله کامپیوتر، احکام و دین، فلسفه، روان شناسی و اجتماعی در معرض دید مراجعه کنندگان قرار می گیرد.

وی افزود: کلیه کتب موجود در نمایشگاه با تخفیف 30 درصدی به عموم عرضه خواهد شد.

گفتنی است: این نمایشگاه همه ساله در ایام شعبان و به همت اداره کتابخانه های عمومی ملکان برگزار می شود.

نمایشگاه کتاب ملکان از 28 اردیبهشت لغایت 10 خرداد ماه واقع در ملکان – خیابان معلم برای بازدید و خرید عموم مردم دایر است.


خبرنگار: 1131
انتهای پیام
 
 
سیاوش عینالو
۱۶:۰۱۲۸
ارديبهشت
  • تاریخ انتشار خبر : سه شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ | کد خبر : 43991 | نویسنده : مدیر
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  •  

    لزوم رسیدگی فوری به دامداران خسارت دیده از تب‌برفکی

  • دسته بندی مطلب : اخبار اهر و منطقه ارسباران , اخبار کلیبر , ارسباران , خبر ویژه | تعداد بازدیدها : 2 بازدید نفر
  • نماینده مردم کلیبر و خداآفرین تاکید کرد

    لزوم رسیدگی فوری به مشکلات دامداران خسارت دیده از تب‌برفکی

    فتح۲۳

     اهرنمارئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بااشاره به شیوع تب برفکی در منطقه ارسباران ضرورت رسیدگی جدی از سوی وزارت جهاد کشاورزی به مشکلات پیش آمده به دامداران را خواستار شد.

    به گزارش اهرنما، ارسلان فتحی‌پور ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه شیوع بیماری تب برفکی و تلفات ناشی از بیماری در دو هفته گذشته بیشتر شده است ضرورت بسیج عمومی تمام دستگاه‌های مرتبط را برای رسیدگی به مشکلات دامداران خسارت دیده از این بیماری را خواستار شد.

    وی، گفت: دامداری یکی از منابع معیشتی و درآمد روستائیان منطقه ارسباران بوده که متأسفانه با شیوع بیماری تب‌برفکی دراین منطقه و تلف شدن تعداد قابل توجهی از احشام روستائیان موجبات ضرر و زیان جدی به اهالی این منطقه فراهم کرده است که باید تدابیر جدی دراین خصوص صورت گیرد و تمهیدات لازم برای جبران خسارت ناشی از تلفات دامی از سوی دولت انجام پذیرد.

    فتحی‌پور گفت: منطقه ارسباران با بیش از  دو و نیم میلیون واحد دامی از قطب‌های مهم کشاورزی و دامی کشور و استان به شمار می‌رود که با این بیماری خسارت جبران ناپذیری برای دام‌های سبک و سنگین دامداران وارد شده است.

    نماینده مردم کلیبر، هوراند و خداافرین از برخی کم توجهی‌ها از کم تدبیری برخی مسئولان دست اندرکار انتقاد کرد و خواستار اعزام نمایندگان ویژه دولت برای تسریع در رسیدگی به مشکلات تب برفکی و کمک به دامداران خسارت دیده از بیماری تب برفکی شد.

    سیاوش عینالو
    ۱۴:۳۵۲۸
    ارديبهشت
  • تاریخ انتشار خبر :سه شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲ | کد خبر : 44952
  • پرینت

    «اعلمی» معلم محفل‌های خبری شهرم رفت

    چینش دست خزان برپیکر یار وفادار بهار

    آذرقلم؛ چینش دست خزان برپیکر یار وفادار بهار «اعلمی» معلم محفل‌های خبری شهرم رفت بوستان پیر مطبوعات آذربایجان دیگر بار، در بهاری از برگ و گل و ریحان خزان پیر دیگری از نسل مردان نیک‌اندیش و با معرفت خویش را به نظاره نشست تا جمع نسل روزنامه‌نگاران «دهه شصت» در فردوس برین کامل شود.

    اعلمی

    نگارنده: محمدامین خوش‌نیت

    آذرقلم؛ «اعلمی» معلم محفل‌های خبری شهرم رفت بوستان پیر مطبوعات آذربایجان دیگر بار، در بهاری از​ برگ و گل و ریحان خزان پیر دیگری از نسل مردان نیک‌اندیش و با معرفت خویش را به نظاره نشست تا جمع نسل روزنامه‌نگاران «دهه شصت» در فردوس برین کامل شود.

    به گزارش آذرقلم، بوستان پیر مطبوعات آذربایجان، دیگر بار، در بهاری از​ برگ و گل و ریحان، خزان پیر دیگری از نسل مردان نیک اندیش و با معرفت خویش را به نظاره نشست تا جمع نسل روزنامه نگاران «دهه شصت» در فردوس برین کامل شود. کریم شفائی، حمید آرش آزاد، شیدا و …!

    حالا به این حلقه ی مشتاقان فرهنگ و شیفتگان ادب و​ حکمت​، عضو با معرفت دیگری را باید اضافه کنید: «مرتضی اعلمی»!

    عصر یکی از روزهای بهاری، روزی که به نام ارتباطات نامگذاری شده، یار غار عاشقان، رسته از کمند درد و رنج قلبی مهربان و خسته ا​ز​ بی‌تابی روزگاران، از قایق حیات فانی فاصله گرفت تا سوار بر بال فرشتگان، بهشتیان را دریابد​ و در این حضور بی‌ادعا و عبور بی‌صدا آنچه برای یاران دیرین و همکاران صدیق باقی می‌ماند، حسرتی ​است​ ​به​ طول عمر هر کدام شان!

    اینک چهره‌ای دیگر از خوش‌نامان حوزه رسانه چهره در نقاب خاک کشید و ره به افلاک پیمود.

    «مرتضی اعلمی» را باید از نسل خبرنگاران انگشت شماری دانست که دهه‌های شصت و هفتاد، اوج دوران فعالیت رسانه‌ای شان بود. روزگاری که تعداد رسانه‌ها و مطبوعات استان محدود بود و به تبع آن تعداد خبرنگاران رسمی و شاغل در این حوزه نیز انگشت شمار بودند.

    همین امر، اهمیت و حساسیت کار این دسته از خبرنگاران را دو چندان می‌کرد. «مرتضی اعلمی» هم در زمره خبرنگارانی بود که در اغلب کنفرانس ها و رویدادهای خبری، حضوری پرشور و فعال داشت.

    در دورانی که جناح بندی‌های سیاسی، بر همه روابط اجتماعی سایه افکنده بود، او در روزنامه‌ای کار می‌کرد که به اقتضای رویکرد سیاسی نشریه، انتظار می‌رفت تا از همین زاویه، به رویدادهای سیاسی آذربایجان‌شرقی نگاه کند.

    روزنامه جمهوری اسلامی به عنوان ارگان حزبی یک جناح سیاسی خاص، در آن دوران، تریبون طیف خاصی از جامعه به شمار می‌رفت و طبیعی بود که خبرنگاران شهرستانی آن نیز از همین رویه تبعیت کنند.

    اما زنده یاد «اعلمی» هرگز حوزه کاری خود را با باورها، عقاید و روابط انسانی خویش آمیخته نکرد. برای ما که حداقل یک دهه از وی و هم‌ نسل‌های وی جوان‌تر هستیم توصیف منش این مرد نکونام، کاری بس دشوار است و شایسته‌تر آن است که همکارانی چون آقایان: علملو، بادیران، زینالی و … در این باره سخن بگویند اما واقعیت این است که شاخصه رفتاری «مرتضی اعلمی» یعنی «متانت» و برخورد مؤدبانه و کوچک با سایر دوستان و همکاران، سبب می‌شود تا همه جوانترها هم، خاطرات نیک و زیبایی از این پیر مطبوعات استان ​به یادگار داشته باشند.

    روح متعالی اعلمی، فارغ از​ انتصاب‌ها و​ نسبت‌های سیاسی و جناحی، منش رفتاری را در وجود شریفش، به تبلور ​و تعالی ​رساند که محبوب همه شد. چه در میان مدیران استانی، چه در بین جوانترها، چه در بین پیشکسوتان و چه در بین طرفداران و حامیان گروه‌های سیاسی، «اعلمی» از شخصیتی برجسته و مقبول برخوردار بود.

    یکی دیگر از برجستگی‌های شخصیتی «اعلمی» را باید در پیگیری‌های جدی یک موضوع جستجو کرد. اعلمی از آن دست خبرنگارانی بود که اخلاق رسانه‌ای را فدای هوچی‌گری، شانتاژهای سیاسی، جنجال سازی‌های کاذب خبری نکرد.

    پیگیری‌های او، آن قدر متین و با برنامه بود که هرگز کسی سراغ ندارد که به خاطر نیل به مقصودهای شخصی پای بر روی اخلاق و ادب رسانه‌ای بگذارد. در همه جلسات خبری و کنفرانس‌ها و جلسه‌های مصاحبه نیز هیچ کس جز متانت و اخلاق در عین شفافیت و صراحت از او سراغ ندارد. اکنون باید نحوه طرح سئوال توسط اعلمی را به عنوان الگو برای جوانترها مطرح کنیم. اختصار در عین شفافیت و ​رعایت نهایت متانت، سه ویژگی مهم سئوالات او از همه مسئولان بود. دلیلی نمی‌دید که به خاطر دریافت پاسخ یک پرسش و یا نیل به اهداف شخصی​ و حتی شغلی، از چارچوب‌های اخلاقی خارج شود و همین نوع رفتار و گفتار بود که سبب شد تا اعلمی در قلب و دل همه خبرنگاران جا​ی بگیرد.

    مدت‌ها بود که مرتضی اعلمی به خاطر نارسایی قلبی، در بستر بیماری بود. کسی باور نمی‌کرد که آن قلب مهربان، به این زودی‌ها از طپش باز ایستد.

    ​همگا​ن تصور می‌کردند این دوران بیماری نیز به این زودی‌ها تمام می‌شود و بار دیگر اعلمی شاه‌نشین محفل‌های خبری خواهد بود. اما افسوس که تقدیر چنین مقدور ساخت که روح بلندش را به اوج آسمان‌ها پرواز دهد و دوستان و همکارانش را در ماتم و هجران وجود نازنینش داغدار سازد.

    آسمان چون جمع مشتاقان پریشان می‌کند            در شگفتم من نمی‌پاشد زهم​ دنیا چرا​؟​

    سیاوش عینالو
    ۱۴:۳۴۲۸
    ارديبهشت
    کد خبر: ۵۶۱۱۶۸۴
    تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۸
    نسخه چاپی
    ارسال به دوستان
    تبریز؛
    دکتر محمد محمدپور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی پیام تسلیتی را به مناسبت درگذشت "مرتضی اعلمی" روزنامه نگار پیشکسوت تبریزی صادر کرد.

    به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ در این پیام آمده است:

    "انا لله و انا الیه راجعون "

    ضایعه درگذشت «مرتضی اعلمی»، خبرنگار پیشکسوت تبریزی موجب تالم و تاثر فراوان گردید.

    زنده یاد اعلمی در عرصه خبر و اطلاع رسانی، منشا خدمات ارزشمند و قابل تحسینی بود و بی شک فقدانش ضایعه ای دردناک برای جامعه رسانه ای کشور محسوب می شود .

    اینجانب درگذشت این خبرنگار مردمی و اخلاق مدار را به خانواده محترم و همکاران وی در عرصه ی مطبوعات استان تسلیت می گویم و از خداوند متعال برای آن مرحوم رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت می نمایم .

    گفتنی است زنده یاد اعلمی از روزنامه نگاران خوشنام و محبوب تبریز بود که فعالیت روزنامه نگاری را از اوایل پیروزی انقلاب اسلامی در روزنامه جمهوری اسلامی آغاز کرد .

    این روزنامه نگار فقید تبریزی در طول همه سال های فعالیت حرفه ای خود از احترام ویژه ای در بین فعالان رسانه ای و مسئولان آذربایجان شرقی برخوردار بود و در تمام این مدت برای رعایت اصول اخلاقی روزنامه نگاری تلاش کرد .

    مرحوم اعلمی در اواخر فعالیت روزنامه نگاری خود سرپرستی روزنامه جمهوری اسلامی در آذربایجان شرقی را بر عهده داشت .

    مرحوم اعلمی حدود یک سال قبل جراحی قلب انجام داد و از دو هفته قبل نیز برای جراحی مجدد در بیمارستان بستری و در روزهای اخیر در کما بود .

    مراسم شام غریبان آن مرحوم از ساعت 18 الی 20 واقع در چهارراه لاله  خ-شهید باکری – میدان امام حسین(ع)-مسجد امام حسین برگزار می گردد.
     
    انتهای پیام/ش
    سیاوش عینالو
    ۱۴:۳۲۲۸
    ارديبهشت
    کد خبر: ۲۳۱۳۸۵
    تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۴
    مدیر کتابخانه های عمومی ملکان در مراسم افتتاح این نمایشگاه که با حضور جمعی از مسئولین محلی همراه بود هدف از برگزاری این نمایشگاه را معرفی منابع برتر در راستای ترویج مطالعه مفید، ترویج فرهنگ کتابخوانی برای تحقق افزایش سرانه مطالعه ، در نظر گرفتن نیازهای مطالعاتی اقشار مختلف و معرفی کتابهای مفید در راستای حل معضلات فرهنگی اجتماعی و ارتقای فضایل اخلاقی و فرهنگ عمومی منطقه ذکرکرد.
    به گزارش تابناک تبریز،مدیر کتابخانه های عمومی ملکان در مراسم افتتاح این نمایشگاه که با حضور جمعی از مسئولین محلی همراه بود هدف از برگزاری این نمایشگاه را معرفی منابع برتر در راستای ترویج مطالعه مفید، ترویج فرهنگ کتابخوانی برای تحقق افزایش سرانه مطالعه ، در نظر گرفتن نیازهای مطالعاتی اقشار مختلف و معرفی کتابهای مفید در راستای حل معضلات فرهنگی اجتماعی و ارتقای فضایل اخلاقی و فرهنگ عمومی منطقه ذکرکرد.
    .ناصر مهدی پناه افزود: در این نمایشگاه بیش از ۵هزار جلد کتاب با موضوعات مختلف از جمله: کامپیوتر، احکام و دین، فلسفه، روان شناسی و اجتماعی در معرض دید مراجعه کنندگان قرار می گیرد.
    وی افزود: کلیه کتب موجود در نمایشگاه با تخفیف 30 درصدی به عموم عرضه خواهد شد.
    گفتنی است: این نمایشگاه همه ساله در ایام شعبان و به همت اداره کتابخانه های عمومی ملکان برگزار می شود.
    نمایشگاه کتاب ملکان از 28 اردیبهشت لغایت 10 خرداد ماه واقع در ملکان – خیابان معلم برای بازدید و خرید عموم مردم دایر است..
    خبرنگار تابناک در شهرستان ملکان - سیاوش عینالو
    سیاوش عینالو
    ۱۴:۳۱۲۸
    ارديبهشت
    کد خبر: ۲۳۱۳۸۶
    تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۶
    فرمانده انتظامی ملکان از دستگیری سه سارق خیابانی در بازار هفتگی این شهرستان خبر داد.
    سیاوش عینالو