وبلاگ پایگاه خبری اخبار ملکان و دوهفته نامه فرهنگی اجتماعی ندای ملکان

لینک کانال اخبار ملکان و نشریه ندای ملکان در تلگرام:akhbare_malekan@

لینک کانال اخبار ملکان و نشریه ندای ملکان در تلگرام:akhbare_malekan@

وبلاگ پایگاه خبری اخبار ملکان و دوهفته نامه فرهنگی اجتماعی ندای ملکان

چاپ آگهی های:دولتی،تبلیغاتی ،ثبتی،دادگستری،مفقودی،مزایده و مناقصه،پیام های تبریک،تقدیروتشکر،تسلیت،عکس دانش آموزان ممتاز و غیره در نشریه ندای ملکان و سایر روزنامه های سراسری و کثیرالانتشار (با قیمت مناسب و در عرض 48 ساعت)پذیرفته می شود.

توجه: نشریه ندای ملکان هر دو هفته یکبار به همراه آخرین اخبار و رویدادهای منطقه،در تیراژ بالا و در صفحات رنگی و سیاه و سفید منتشر و در ادارات دولتی،شعب بانک ها،مدارس،نماز جمعه،جلسات و مراسمات دولتی،کتاب فروشی ها و سطح بازار شهر ملکان به طور رایگان توزیع می گردد و بهترین،گسترده ترین و ارزان ترین وسیله برای تبلیغ محل کسب و کار اصناف محترم شهر ملکان و سایر شهرهای همجوار(مراغه،میاندوآب،بناب،بوکان،مهاباد،عجب شیر و غیره)می باشد!

--------------------------------------------

دفتر مرکزی:ملکان/خیابان امام(ره)/جنب داروخانه دکتر نیری
تلفن: 37826118

شعبه 2:ملکان - خیابان معلم - روبروی شرکت تعاونی مصرف فرهنگیان - کیوسک مطبوعاتی ندای ملکان
تلفن: 37827752

شماره های تماس و فضای مجازی:09144213777 - 09380597600

ایمیل: einaloumalekan@yahoo.com

لینک کانال پایگاه خبری اخبار ملکان در تلگرام:akhbare_malekan@


آخرین مطالب
آخرین نظرات
نویسندگان

۱۳ مطلب در مهر ۱۳۹۶ ثبت شده است

۱۵:۳۸۲۹
مهر


فرماندار ملکان در خصوص احتمال شیوع بیماری آنفلوانزای مرغی در منطقه هشدار داد  و گفت: به منظور کنترل این بیماری هرگونه خرید و فروش پرندگان در بازار هفتگی ملکان تا اطلاع ثانوی تعطیل است. 


به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی،  محمدباقر خانی در جلسه پدافند غیرعامل ملکان با اشاره به مشاهده چند مورد بیماری آنفلوانزای پرندگان در استان اظهار کرد:  شهرستان ملکان به جهت قرار گرفتن در جاده ترانزیتی استان های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و کردستان و عبور خطوط لوله های آب و گاز و نفت در خصوص این بیماری آسیب پذیر بوده و باید دستگاه های مربوطه نظارت و دقت لازم را در این خصوص داشته باشند. 


وی با ابراز خوشحالی از کنترل بیماری آنفلوانزای مرغی در شهرستان ملکان گفت: خوشبختانه تا امروز خبری از این بیماری در این شهرستان نبوده و اوضاع تحت کنترل و رصد کامل است. 


فرماندار ملکان با بیان اینکه پدافند غیرعامل ملکان دارای 11 کارگروه تخصصی است اظهار کرد: دستگاه‌های دولتی این شهرستان بخاطر برخوداری از انسجام و وحدت در مواقع بروز حوادث غیرمترقبه به خوبی عمل می کنند. 


وی اطلاع رسانی در خصوص بیماری آنفولانزای مرغی به منظور رعایت موارد بهداشتی  و آموزش های لازم به مردم را در شهرها و روستاها خواستار شد و بر لزوم تعطیلی واحدهای بدون مجوز عرضه گوشت مرغ تاکید کرد. 


خانی در ادامه تهدیدات سایبری و فضای مجازی را از تهدیدات جدید دشمنان دانست و گفت: همایش فضای مجازی،فرصت‌ها و تهدیدات توسط دانشگاه‌های شهرستان ملکان و با حضور کارشناسان اطلاعات و فناوری استان برای گروه‌های هدف از جمله مربیان آموزش و پرورش و اعضای فعال بسیج و غیره این هفته در ملکان برگزار می شود. 


معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان ملکان نیز در این جلسه از اطلاع رسانی در خصوص آنفلوانزای مرغی به مردم توسط این شبکه خبر داد و گفت: در این خصوص بنرهای آگاهی دهنده در معابر عمومی و بازار هفتگی ملکان نصب خواهد شد. 


حقیری ارائه آموزش های احتیاطی به فعالان در صنعت طیور و اصناف مرتبط در ملکان را در این خصوص خواستار شد و گفت: آنفلوانزای مرغی از راه تنفس به وجود می آید لذا در صورت رعایت هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت. 


انتهای پیام
سیاوش عینالو
۱۱:۴۳۲۶
مهر

فرماندار ملکان گفت:جهت‌گیری و محوریت اقتصاد مقاومتی بر تولید است، یعنی اگر اقتصاد بخواهد در مقابل تهدیدات مقاوم باشد و به اهداف تعالی برسد، باید مقاوم باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس از ملکان،  محمد باقرخانی ظهر امروز در نشست مدیران شهرستان، نوسانات قیمت محصولات را تحولات منطقه دانست و اظهار کرد: در برنامه قانون بودجه سال 96 توجه ویژه‌ای به تولید و اشتغال شده است.

وی افزود: آنچه اقتصاد مقاومتی مطرح می‌کند، مقاوم کردن اقتصاد کشور در مقابله با تهدیدهای خارجی و چگونگی رسیدن به اهداف رشد و توسعه اقتصادی با توجه به آرمان‌ها، اعتقادات و باورهای نظام جمهوری اسلامی ایران است.

باقرخانی تصریح کرد: یعنی یک مدل و نسخه‌ای در مقابل تهدیدهای دشمن راهکار نشان می‌دهد و در فضای متلاطمی که  دنیا، منطقه و ما در حوزه  اقتصادی با آن روبه‌رو هستیم، چگونگی رسیدن به اهداف را تبیین می‌کند. 

وی گفت: جهت‌گیری و محوریت اقتصاد مقاومتی بر تولید است، یعنی اگر اقتصاد بخواهد در مقابل تهدیدات مقاوم باشد و به اهداف تعالی  برسد، باید مقاوم باشد.

فرماندار ملکان تاکید کرد: بر این اساس سرمایه‌گذاری‌های مردمی باید بیشتر متوجه تولید باشد و مردم باید توجه کنند ارزش افزوده‌ای که در اقتصاد مقاومتی حاصل می‌شود، باید بیشتر در حوزه تولید حاصل شود تا اگر قسمت‌های دیگر بر این اساس تولید شکل بگیرد تمام منابع ما از بالقوه به بالفعل می‌رسد، یعنی منابع طبیعی و نیروی انسانی و اشتغال ما شکل پیدا می‌کند.

وی گفت: نکته دوم این است که باید مردم سعی کنند بهره‌وری را در سطح خانواده،  بنگاه و کشور بالا ببرند، یعنی به حداقل رساندن ضایعات و به حداکثر رساندن سود و فایده است.

باقرخانی افزود: همچنین در سند راهبردی شهرستان ملکان جهت اشتغال‌زایی اعتبارات خوبی به دستگاه‌های دولتی داده شده و بودجه کمیته امداد، بهزیستی و بسیج سازندگی دو برابر شده است.

رئیس اداره تعاون،کار و رفاه اجتماعی ملکان نیز در این جلسه نرخ بیکاری در این شهرستان را 1.22 درصد اعلام کرد و گفت: این اداره به افرادی که بخواهند بیکاران دارای تحصیلات دانشگاهی را جذب کار کنند، تسهیلات ویژه‌ای پرداخت می‌کند.

انتهای پیام/60001 /30 /سیاوش عینالو - خبرنگار خبرگزاری فارس در ملکان

سیاوش عینالو
۱۱:۳۳۲۶
مهر

  
  

فرماندار ملکان گفت: سومین جشنواره خوشنویسی ملکان آذرماه سال جاری و با موضوع ایثار و شهادت برگزار می شود. 

به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، محمدباقر خانی شامگاه در جلسه تجلیل از استاد خوشنویسی آقای "محمدرضا اقتدارزاده" افزود: شهرستان ملکان مهد هنر و بخصوص خوشنویسی استان محسوب شده و هنرمندان برجسته و ممتاز در این شهرستان تربیت یافته و مشغول  به فعالیت هستند. 

وی افزود: شهرستان ملکان از لحاظ هنر خوشنویسی حرفی برای گفتن در استان و حتی کشور دارد و مقام دوم استانی را بعد از تبریز به خود اختصاص داده است. 

فرماندار ملکان به برگزاری دومین جشنواره خوشنویسی ملکان در مهر ماه سال 95 افزود: استقبال از این جشنواره خیلی خوب بود به طوری که تعداد 70 اثر فاخر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و اگر موضوع جشنواره آزاد بود قطعا آثار بیش از این تعداد بود. 

در ادامه جلسه رئیس اداره ارشاد اسلامی ملکان نیز خلق آثار خوشنویسی فاخر، ایجاد بستر مناسب برای اندیشیدن و تعمق جامعه هنری و آحاد مردم با ادبیات حماسی ایران اسلامی  و تجلیل از مقام شامخ شهید و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در کشور را از اهداف برگزاری سومین جشنواره سراسری خوشنویسی ملکان ذکر کرد. 

سعید سلطانپور افزود: این جشنواره در دو بخش رقابتی و غیر رقابتی (ویژه اساتید) و با محورهایی شامل بیانات معصومین(س)، بزرگان و اشعار و ادبیات فارسی و ترکی در موضوع ایثار و شهادت برگزار خواهد شد. 

وی گفت: علاقمندان می‌توانند تصویر آثار خود را تا ٢٥ آبان‌ماه سال‌جاری در رشته‌های نستعلیق و شکسته نستعلیق و نسخ به آدرس پست الکترونیک  malekan.farhang@gmail.com   با فرمت JPG  با حجم تقریبی ١مگابایت ارسال کنند.

رئیس انجمن خوشنویسان ملکان نیز در ادامه جلسه از گشایش انجمن هنرهای تجسمی در این شهرستان خبر داد. 

محمدرضا اقتدارزاده افزود: با توجه به وجود هنرمندان بسیاری در زمینه های هنری مختلف جای خالی این انجمن احساس می شد و با حمایت مسئولین استانی و شهرستان ملکان این آرزوی دیرینه هنرمندان ملکانی نیز به زودی محقق خواهد شد. 

در پایان فرماندار ملکان ضمن اهدای لوح تقدیر به محمدرضا اقتدارزاده استاد خوشنویسی ملکان از خانه هنری و آثار این هنرمند بازدید کرد. 
  
  
 

انتهای پیام
 

سیاوش عینالو
۱۲:۵۵۲۳
مهر

امام جمعه ملکان از کانون های مساجد خواست با ورود به فضای مجازی علیه شیطنت دشمنان اسلام اقدام کنند. 

به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، حجت الاسلام حافظ زمانی در جلسه مدیران کانون های مساجد شهرستان ملکان افزود: دشمنان اسلام به طور گسترده در فضاهای مجازی اعتقادات و باورهای دینی مسلمانان و بخصوص جوانان را نشان گرفته اند لذا کانون‌های مساجد وظیفه دارند برای خنثی کردن آن به فضای مجازی ورود کرده و برنامه های خود را ارائه کنند. 

وی همکاری کانون‌های مساجد با سایر گروه‌های فعال در مساجد را ضروری خواند و اظهار کرد: کانون‌های مسجد هر چه قدر همکاری خود را با امامان جماعت،هیات امنا و پایگاه‌های مقاومت بسیج در مساجد بیشتر کنند موفق تر خواهند شد. 

امام جمعه ملکان با بیان اینکه مسجد فقط برای نماز خواندن نیست، افزود: مساجد باید 24 ساعت در روز باز باشند و به محلی برای فعالیت اعتقادی و فرهنگی جوانان تبدیل شوند. 

وی در عین حال به اقامه نماز اول وقت در مساجد تاکید کرد و گفت: همه کارها و فعالیت‌های ما در راستای زنده نگه داشتن نماز هست، لذا کانون‌های مساجد باید ضمن تشویق و ترغیب جوانان با هیات امنای مساجد در جهت اقامه صفوف نماز جماعت همکاری کنند. 

زمانی در ادامه اهمیت و جایگاه مساجد در دین اسلام را بسیار بزرگ و باعظمت خواند و تصریح کرد: مساجد در صدر اسلام کانون همه فعالیت های اسلامی بوده و همه برنامه های اسلام در مساجد برنامه ریزی می شده است. 

وی به فرمایشات امام راحل در خصوص اینکه مسجد سنگر است اشاره کرد و گفت: مساجد در پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و اعزام جوانان به جبهه ها نقش محوری داشتند.


رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملکان نیز در این جلسه گفت: از 120 مسجد موجود در این شهرستان حدود 50 درصد دارای کانون های مساجد هستند و سیاست این اداره ایجاد کانون در همه مساجد می باشد. 

سعید سلطانپور افزود: اداره ارشاد ملکان آماده است در مساجد کانون مساجد را راه اندازی کند و در این راستا از همکاری هیات امنا مساجد و جوانان علاقمند استقبال می کند. 


وی از فعالیت سه کانون مساجد در شهرستان ملکان بصورت تخصصی خبر داد و اظهار کرد: کانون مساجد مسجد جامع شهر ملکان،نسیم رحمت و اندیشه بایقوت در حوزه های قرآنی،حجاب و عفاف و کتاب فعالیت دارند. 

وی با بیان اینکه مدیریت 11 کانون مساجد در ملکان توسط خواهران می باشد اظهار کرد: کلاس‌های ازدواج زودهنگام و طلاق و پیشگیری از اعتیاد با استفاده از مشاورین مجرب در کانون روستاهای یولقونلوی قدیم و تازه قلعه برگزار می شود. 

وی ادامه داد: کانون های مساجد شهرستان ملکان علیرغم کمبود بودجه و با همکاری سایر گروههای فعال در مساجد وظایف خود را به نحو احسن انجام می دهند. 

سلطانپور در پایان سخنان خود با بیان اینکه کانون های مساجد بعنوان ضدویروس قوی در مقابل هجمه تهاجم فرهنگی غرب عمل می کنند، از همکاری خوب  ائمه جماعات مساجد شهرها و روستای شهرستان ملکان بخصوص در مساجد شهر مبارک شهر و روستای آقمنار قدردانی کرد./خبرنگار و عکاس:سیاوش عینالو



انتهای پیام

سیاوش عینالو
۱۲:۵۴۲۳
مهر
کد خبر: ۳۶۵۲۸۶۷
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۶
سلطانپور خبر داد:
گروه فرهنگی: رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملکان، گفت: از ۱۲۰ مسجد موجود در این شهرستان حدود ۶۰ مسجد دارای کانون‌های مساجد هستند و سیاست این اداره ایجاد کانون در همه مساجد است.
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، سعید سلطانپور، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملکان، امروز در جلسه مدیران کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گفت: از ۱۲۰ مسجد موجود در این شهرستان حدود ۶۰ مسجد دارای کانون‌های مساجد هستند و سیاست این اداره ایجاد کانون در همه مساجد است.
وی، افزود: اداره ارشاد ملکان آماده است در مساجد کانون مساجد را راه اندازی کند و در این راستا از همکاری هیات امنا مساجد و جوانان علاقمند استقبال می‌کند.
سلطانپور، از فعالیت سه کانون مساجد در شهرستان ملکان بصورت تخصصی خبر داد و اظهار کرد: کانون مساجد مسجد جامع شهر ملکان، نسیم رحمت و اندیشه بایقوت در حوزه‌های قرآنی، حجاب و عفاف و کتاب فعالیت دارند. 
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملکان، با بیان اینکه مدیریت ۱۱ کانون مساجد در این شهرستان توسط بانوان اداره می شود اظهار کرد: کلاس‌های ازدواج زود هنگام و طلاق و پیشگیری از اعتیاد با استفاده از مشاورین مجرب در کانون روستاهای یولقونلوی قدیم و تازه قلعه برگزار می‌شود. 
وی ادامه داد: کانون‌های مساجد شهرستان ملکان علیرغم کمبود بودجه و با همکاری سایر گروه‌های فعال در مساجد وظایف خود را به نحو احسن انجام می‌دهند. 
سلطانپور، با بیان اینکه کانون‌های مساجد بعنوان ضد ویروس قوی در مقابل هجمه تهاجم فرهنگی غرب عمل می‌کنند، از همکاری خوب ائمه جماعات مساجد شهرها و روستای شهرستان ملکان  قدردانی کرد.
سیاوش عینالو
۰۸:۲۵۲۲
مهر
تاریخ: ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱کدخبر: ۱۳۹۶۰۷۲۱۰۰۰۳۸۵
امام جمعه ملکان:
ملت ایران در صورت خطایی از سوی آمریکا، جواب کوبنده‌ای خواهد داد
امام جمعه ملکان گفت: آژانس تنها مرجع در خصوص مذاکرات هسته ای بوده و این مرجع پایبندی ایران را تائید و مذاکره دوباره مردود بوده و به جز آمریکا سایر طرف‌ها از مذاکره مجدد حمایت نمی کنند و اگر آمریکا و رئیس جمهور دیوانه این کشور خطایی مرتکب شود ملت ایران جواب کوبنده‌ای خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از ملکان، حجت‌الاسلام حافظ زمانی امروز در خطبه‌های نماز جمعه شهرستان ملکان اظهار داشت: حضور در صفوف نماز جمعه خار چشم دشمنان است و تقدیم 5 شهید دلیل کافی بر این جمله است و از این رو ضرورت دارد صفوف نماز جمعه بیش از پیش گسترش باید.

وی با اشاره به دیدار رئیس جمهور ترکیه با مقام معظم رهبری گفت: تنها طرفدار همه‌پرسی کردستان عراق رژیم صهیونیستی و در پشت پرده استکبار جهانی به منظور پیدایش یک اسرائیل دیگر هستند و نصیحت ما به سران کردستان عراق این است که از عراق یکپارچه حمایت کنند.

زمانی اظهار کرد: سپاه خار چشم استکبار و اسرائیل بوده و نیروی انقلابی و مورد حمایت مسوولان و ارکان نظام است و استکبار جهانی نخواهد توانست خدشه‌ای به آن وارد کند.

وی ادامه داد: تمام نیروهای مسلح در کنار یکدیگر با هم در کنار هم و با اتحاد و انسجام از اقتدار نظام دفاع خواهند کرد و ملت ایران از مواضع سران قوا و فرماندهان نیروهای مسلح و آحاد ملت در مقابل یاوه‌گویی آمریکا تشکر می‌کنند.

خطیب جمعه ملکان با اشاره به سخنان خصمانه رئیس جمهور آمریکا اظهار داشت: آژانس تنها مرجع در خصوص برنامه‌های هسته‌ای صلح‌آمیز بوده و این مرجع پایبندی ایران را تائید کرده و مذاکره دوباره مردود است، به جز آمریکا سایر طرف‌ها از مذاکره مجدد حمایت نمی‌کنند و اگر آمریکا و رئیس جمهور دیوانه این کشور خطایی مرتکب شود، ملت ایران این فرد را پشیمان خواهند کرد.

وی گفت: تا زمانی متعهد خواهیم بود که در چارچوب مذاکرات و به دور از حاشیه‌سازی امور پیش برود، به امنیت خود حساس بوده و اجازه بازدید از مراکز نظامی را نخواهیم داد.

انتهای پیام/60002 /30 /س

سیاوش عینالو
۱۴:۳۶۱۹
مهر


حدود 12 سال از زمان آغاز عملیات اجرایی طرح فاضلاب شهر ملکان می گذرد، پروژه ای که در سال 84 عملیات اجرایی آن آغاز شده و بر اساس وعده مدیرعامل شرکت آب  و فاضلاب وقت استان، قرار بود در سال 92 افتتاح شود ولی با گذشت چهار سال از تاریخ وعده داده شده، نه تنها خبری از افتتاح نیست بلکه به گفته رئیس اداره امور آب و فاضلاب شهری ملکان، این پروژهه طی 12 سال اخیر تنها حدود 65 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. 


به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، این پروژه که طی سال‌های گذشته، گاهی برای چند روز و چند هفته کمی اجرا و بعد تعطیل می‌شد، طی سال جاری به کلی تعطیل شده و خبری از ادامه اجرای پروژه نیست. 


جمعی از شهروندان ملکانی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن انتقاد از طولانی شدن اجرای طرح فاضلاب ملکان، بر لزوم تعیین تکلیف و بهره برداری هر چه سریعتر از این طرح تاکید کردند. 

فرماندار ملکان در گفت‌وگو با ایسنا، یکی از دلایل متوقف شدن احداث محل تصفیه خانه طرح فاضلاب شهری ملکان را اعتراض اهالی روستای سرملو ذکر کرد و گفت: اعتراض اهالی این روستا در حالی است که خوشبختانه طرح تصفیه خانه ملکان بنام MBBR از تصفیه خانه های پیشرفته کشور بوده و حتی در نزدیکی آن نیز بویی احساس نخواهد شد.

محمدباقر خانی افزود: طرح فاضلاب ملکان در زمانی کلنگ زنی شد که در شهرهای همجوار خبری از فاضلاب شهری نبود ولی برخی مشکلات باعث تاخیر در اجرا و بهره برداری از این طرح شد.


وی افزود: به دلیل اعتراض اهالی روستای یاد شده مجبور شدیم محل احداث تصفیه خانه ملکان را به حوالی مردق چای ملکان انتقال دهیم.


فرماندار ملکان ادامه داد: برای احداث این تصفیه خانه که در زمینی به مساحت سه و نیم هکتار احداث خواهد شد جمعا مبلغ 400 میلیارد ریال هزینه خواهد شد.


وی افزود: مبلغ 200 میلیارد ریال از محل اعتبارات دریاچه ارومیه و مابقی از محل اعتبارات وزارت نیرو هزینه خواهد شد.


خانی گفت: به محض آغاز عملیات اجرایی تصفیه خانه اعتبارات آن نیز تخصیص خواهد یافت.

رئیس اداره آب و فاضلاب شهری ملکان هم در گفت‌وگو با ایسنا عدم تخصیص اعتبار و وجود مشکل برای احداث محل تصفیه خانه را از عمده مشکلات پروژه طرح فاضلاب شهری ملکان دانست.


کمال پیرزه  افزود: طی سال جاری هیچ اعتباری جهت اجرای این طرح اختصاص نیافته است.


وی افزود: همچنین برای احداث محل تصفیه خانه این طرح با مشکلاتی روبرو هستیم و محل جدیدی از زمین های منابع طبیعی برای احداث تصفیه خانه انتخاب کرده ایم که آن محل نیز بخاطر تصرف توسط سه شخص در انتظار رای نهایی دادگاه می باشد.


پیرزه در عین حال از اجرای طرح فاضلاب در مسکن مهر ملکان خبر داد و گفت: بخاطر آسفالت معابر این محل این طرح را در معابر اصلی مسکن مهر به طور ضربتی و در عرض 20 روز اجرا کردیم./خبرنگار ایسنا در ملکان:سیاوش عینالو

سیاوش عینالو
۱۳:۲۶۱۹
مهر

فرماندار ملکان در رابطه با افزایش بیماران قلبی و عروقی در این شهرستان هشدار داد.

به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، محمدباقر خانی در همایش سالمندان گفت: متاسفانه بیش از 50درصد فوتی ها در این شهرستان براثر بیماری‌های قلبی وعروقی  است. 

وی افزود :شهرستان ملکان در رابطه بیماری  فشار خون رتبه اول استان را دارد و بیش از 18درصد جمعیت بالای 30سال در این شهرستان از بیماری فشار خون رنج می‌برند. 

فرماندار ملکان گفت: متاسفانه این آمار در حال افزایش است و علی رغم هشدارها و کارهای انجام شده توسط بهداشت ودرمان هنوز بسیاری از مردم نسبت به  آن بی اعتنا هستند. 

خانی اظهار کرد: یکی از الویت های شهرستان برای کاهش بیماران قلبی و عروقی ترویج ورزش همگانی و همچنین تغیر روش  غذایی و استفاده از غذاهای سالم و سنتی است. 

وی همچنین دخانیات وسیگار را یکی از عوامل افزایش این بیماری دانست و افزود: مصرف سیگار در ادارات واماکن عمومی ممنوع است ودر صورت مشاهده برخورد خواهد شد. 

فرماندار ملکان با اشاره به نبود مراکز تفریحی واستراحتی مناسب برای سالمندان بر تکمیل پارک جنگلی که مدت بیش از 15سال از احداث آن می گذرد تاکید کرد./خبرنگار ایسنا در ملکان:سیاوش عینالو


سیاوش عینالو
۱۱:۲۱۱۹
مهر




⚠️ دریاچه اورمیه باید زنده شود، نابودی دریاچه اورمیه فاجعه ای عظیم برای سرزمین های پیرامون خواهد بود!


🔹 این روزها فاجعه ی بزرگ طبیعی،  سرزمین های پیرامونی در شمالغرب کشور را تهدید می کند و هر روز عمق و شدت این فاجعه بیشتر می گردد فاجعه ای که از خشک شدن دریاچه ارومیه نشات می گیرد و متاسفانه عده ای از کارشناسان هم بر خشکاندن این دریاچه مهر تایید میزنند و زنده ماندن آن را غیر ممکن می دانند!


🔹این درحالی است که نابودی دریاچه اورمیه بر خلاف زنده کردن و احیاء آن ممکن و منطقی نیست چرا که این دریاچه یک گودال انسان ساخت نیست که ما آن را بخشکانیم، بلکه دریاچه اورمیه عمری به درازای سایر آبهای کره زمین دارد دریاچه ای که از پیکره ی دریای تتیس، اولین اقیانوس شکل گرفته در کره زمین می باشد که درطول چند میلیارد سال عمر خود زنده مانده است و احیانا اگر خشک شده مجددا زنده شده است


🔹حال باید گفت علت خشک شدن این دریاچه چیست ؟ شاید امروزه بحث علل طبیعی و کاهش نزولات جوی را علت اصلی خشک شدن دریاچه بدانند هرچند که تاثیر کاهش نزولات جوی را در این زمینه نمی توان منکر شد ولی نسبت دادن علت اصلی خشک شدن دریاچه به علل طبیعی با دید علمی رد می گردد


🔹 برای درک راحتتر موضوع میتوان به دریاچه وان در کشور ترکیه اشاره کرد که در یک اکوسیستم مشابه و هم عرض با دریاچه ارومیه و در فاصله تقریبا دویست کیلومتری آن قرار داشته ولی کاملا شاداب و بانشاط میباشد. مطمئنا شرایط آب و هوایی هر دو دریاچه چه از لحاظ بارش و چه از لحاظ تبخیر تفاوت چندانی باهم ندارند، حال متوجه می شویم عوامل انسانی از جمله استفاده بی رویه و مدیریت نامطلوب باعث به این روز افتادن دریاچه ارومیه شده است 


🔹 اکنون چاره و راهکار چیست ؟ آیا نظر عده ای از کارشناسان در مورد خشکاندن دریاچه و تبدیل آن به کاربری های دیگر مانند درخت کاری و پارک طبیعی ،معقول و امکان پذیر می باشد؟



🔹 با یک دید منطقی متوجه می شویم که بستری با این همه غلظت نمک که در زمان حیات دریاچه ، به دریاچه مرده مشهور بود امکان پذیر نیست که به کاشت گیاه و درخت پاسخ دهد و آیا برداشتن نمک ها و خاک بداری یا تغییر خاک دریاچه امکان پذیر است ؟ اگر دید علمی داشته باشیم این کارها غیر ممکن و غیر معقول می باشد و باعث از دست دادن زمان و صرف هزینه های کلان خواهد شد .


🔹حال فرض کنیم این قضیه (تغییر کاربری و کاشت درخت و .. و حتی ساخت و ساز) در آنجا عملی گردید چه تضمینی وجود دارد که دوباره بارندگی ها و نزولات جوی در منطقه اتفاق نیافتد؟ 


🔹یکی از ویژگی های آب گودال ها، جمع کردن نزولات جوی و جلوگیری از بلایای حاصل از آنهاست. با تغییر کاربری دریاچه ارومیه مطمئنا مشکلات زیادی در مناطق پیرامون در آینده نزدیک  و دور اتفاق خواهد افتاد که وقوع سیل کوچکترین آنها خواهد بود!!


🔹حال می توان نتیجه گرفت که چاره کار حفظ و همت در احیای دریاچه است اگر ما همت لازم را داشته باشیم طبیعت هم ما را یاری خواهد کرد و مطمئن باشیم دریاچه ای که در طول حیات زمین زنده مانده است باز هم زنده خواهد شد . اما عدم مدیریت و نابودی دریاچه درحال حاضر باعث مشکلات زیست محیطی فزاینده ای خواهد شد که مطمئنا هزینه ای به مراتب بیشتر از هزینه احیاء و  زنده نگه داشتن دریاچه خواهد داشت.


🔻به امید همت همگانی مردم و مسئولین درجهت زنده نگه داشتن دریاچه اورمیه...

سیاوش عینالو
۱۳:۴۱۱۷
مهر
  • تاریخ انتشار خبر :دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸ | کد خبر : 63782
  • پرینت

    آذرقلم: پروژه ای که در سال ۸۴ عملیات اجرایی آن آغاز شده و بر اساس وعده مدیرعامل وقت شرکت آب و فاضلاب استان قرار بود در سال ۹۲ افتتاح شود ولی با گذشت ۴ سال نه تنها خبری از افتتاح نیست بلکه به گفته رئیس اداره امور آب و فاضلاب شهری ملکان طی ۱۲ سال اخیر تنها حدود ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

    گزارش شهرستان: سیاوش عینالو 
    آذرقلم: پروژه ای که در سال ۸۴ عملیات اجرایی آن آغاز شده و بر اساس وعده مدیرعامل وقت شرکت آب و فاضلاب استان قرار بود در سال ۹۲ افتتاح شود ولی با گذشت ۴ سال نه تنها خبری از افتتاح نیست بلکه به گفته رئیس اداره امور آب و فاضلاب شهری ملکان طی ۱۲ سال اخیر تنها حدود ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
    به گزارش آذرقلم، طرح فاضلاب ملکان که از ۱۲ سال پیش آغاز شده با این حرکت لاک پشتی معلوم نیست برای بهره برداری تا چند سال دیگر نیز به زمان نیاز خواهد داشت و مردم ملکان برای استفاده از مزایای این طرح باید چند سال دیگر منتظر بمانند.
    این پروژه که برخی سالهای گذشته برای چند روز و چند هفته تا حدودی اجرا و بعدا تعطیل می شد طی سال جاری ادامه عملیات در سطح شهر ملکان به کلی تعطیل شد و خبری از جنب و جوش نبود!
    متاسفانه با گذشت ۱۲ سال از آغاز عملیات اجرایی طرح فاضلاب ملکان،هنوز مشکل احداث محل تصفیه خانه آن نیز رفع نشده است.
    تعدادی از شهروندان ملکانی در گفتگو با خبرنگار ما ضمن انتقاد از طولانی شدن طرح فاضلاب ملکان بر تعیین تکلیف و بهره برداری هر چه سریعتر از این طرح تاکید کردند.
    رئیس اداره آب و فاضلاب شهری ملکان عدم تخصیص اعتبار و وجود مشکل برای احداث محل تصفیه خانه را از عمده مشکلات پروژه طرح فاضلاب شهری ملکان دانست.
    کمال پیرزه در گفتگویی با خبرنگار ما افزود: طی سال جاری هیچ اعتباری جهت اجرای این طرح اختصاص نیافته است.
    وی افزود:همچنین برای احداث محل تصفیه خانه این طرح با مشکلاتی روبرو هستیم و محل جدیدی از زمین های منابع طبیعی برای احداث تصفیه خانه انتخاب کرده ایم که آن محل نیز بخاطر تصرف توسط سه شخص در انتظار رای نهایی دادگاه می باشد.
    پیرزه در عین حال از اجرای طرح فاضلاب در مسکن مهر ملکان خبر داد و گفت:بخاطر آسفالت معابر این محل این طرح را در معابر اصلی مسکن مهر به طور ضربتی و در عرض ۲۰ روز اجرا کردیم.
    وی در پاسخ به سئوال خبرنگار ما که پرسید اگر شما اعتبار ندارید پس طرح فاضلاب مسکن مهر ملکان را با چه پولی اجرا کردید؟ جواب داد به پیمانکار گفتیم طرح را اجرا کنم پولت را بعدا می دهیم!
    اما به نوشته خبرگزاری ایرنا (۱۶ مهر ۹۶ ) فرماندار ملکان روز دوشنبه در جلسه شورای حفاظت منابع آب این شهرستان از اختصاص ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار جهت تکمیل طرح فاضلاب ملکان خبر داد.
    محمدباقر خانی افزود: ۲۰۰ میلیارد ریال از این اعتبار از محل اعتبارهای احیای دریاچه ارومیه و بقیه از محل اعتبارهای محلی است..
    وی اظهارکرد: بیش از ۷۰ درصد از شبکه گذاری این طرح پایان یافته و تا دو سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.
    فرماندار ملکان یادآوری کرد: همزمان با تکمیل طرح فاضلاب این شهر، تصفیه خانه آن نیز که قبلا راکد مانده بود در مکانی دیگر احداث می شود.
    خانی، ادامه داد: این طرح از ۱۰ سال پیش در این شهرستان شروع شده که به علت تخصیص نیافتن به موقع اعتبار عملیات احداث آن به کندی پیش می رود.
    وی گفت: با بهره برداری از این طرح مشکل پسآب منازل و فاضلاب این شهر که بیشتر به رودخانه مردق چای هدایت می شد و آلودگی زیست محیطی درپی داشت حل خواهد شد.
    خانی افزود: طبق توافق انجام شده با ستاد احیای دریاچه ارومیه پسآب تصفیه شده ملکان پس از تکمیل طرح فاضلاب به دریاچه ارومیه هدایت می شود.
    نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی نیز به نوشته خبرگزاری صداوسیمای تبریز ( تاریخ ۱۶ مهر ۹۶ ) از ۱۴ سال معطلی برای طرح فاضلاب شهری ملکان انتقاد کرد و گفت: متاسفانه این طرح که سال ها از آغاز اجرای آن سپری شده، هنوز به بهره برداری نرسیده است.
    سلمان خدادادی روز یکشنبه در جلسه بررسی مسائل و مشکلات فاضلاب ملکان، افزود: طبق وعده مسئولین شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی این طرح باید در سال ۱۳۹۰ به بهره برداری می رسید، اما هم اکنون تنها ۶۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
    وی با بیان اینکه تاخیر در اجرای این طرح موجب شده مشکلات زیست محیطی زیاد ایجاد شود، اظهار کرد: به علت نبود شبکه فاضلاب در ملکان پسآب های منازل به رودخانه مردق چای هدایت می شود.
    خدادادی افزود: طبق پیگیری های انجام شده با تزریق اعتبار به طرح فاضلاب ملکان از محل اعتبارات احیای دریاچه ارومیه فاضلاب تصفیه شده این طرح به دریاچه ارومیه منتقل خواهد شد.

    سیاوش عینالو