وبلاگ پایگاه خبری اخبار ملکان و دوهفته نامه فرهنگی اجتماعی ندای ملکان

لینک کانال اخبار ملکان و نشریه ندای ملکان در تلگرام:akhbare_malekan@

لینک کانال اخبار ملکان و نشریه ندای ملکان در تلگرام:akhbare_malekan@

وبلاگ پایگاه خبری اخبار ملکان و دوهفته نامه فرهنگی اجتماعی ندای ملکان

چاپ آگهی های:دولتی،تبلیغاتی ،ثبتی،دادگستری،مفقودی،مزایده و مناقصه،پیام های تبریک،تقدیروتشکر،تسلیت،عکس دانش آموزان ممتاز و غیره در نشریه ندای ملکان و سایر روزنامه های سراسری و کثیرالانتشار (با قیمت مناسب و در عرض 48 ساعت)پذیرفته می شود.

توجه: نشریه ندای ملکان هر دو هفته یکبار به همراه آخرین اخبار و رویدادهای منطقه،در تیراژ بالا و در صفحات رنگی و سیاه و سفید منتشر و در ادارات دولتی،شعب بانک ها،مدارس،نماز جمعه،جلسات و مراسمات دولتی،کتاب فروشی ها و سطح بازار شهر ملکان به طور رایگان توزیع می گردد و بهترین،گسترده ترین و ارزان ترین وسیله برای تبلیغ محل کسب و کار اصناف محترم شهر ملکان و سایر شهرهای همجوار(مراغه،میاندوآب،بناب،بوکان،مهاباد،عجب شیر و غیره)می باشد!

--------------------------------------------

دفتر مرکزی:ملکان/خیابان امام(ره)/جنب داروخانه دکتر نیری
تلفن: 37826118

شعبه 2:ملکان - خیابان معلم - روبروی شرکت تعاونی مصرف فرهنگیان - کیوسک مطبوعاتی ندای ملکان
تلفن: 37827752

شماره های تماس و فضای مجازی:09144213777 - 09380597600

ایمیل: einaloumalekan@yahoo.com

لینک کانال پایگاه خبری اخبار ملکان در تلگرام:akhbare_malekan@


آخرین مطالب
آخرین نظرات
نویسندگان

در حال حاضر جوان سال‌ها پس از بلوغ تازه به دنبال شغل یا تامین مسکن می‌رود و در چنین شرایطی، طولانی شدن فرآیند تاهل و افزایش نامعقول و دردسرآفرین سن ازدواج نیز اجتناب‌ناپذیر است

این روز ها اصطلاح «با لباس سفید به خانه شوهر رفتن و با کفن سفید خارج شدن» به تدریج اصالت اش را از دست می دهد.

نگران کننده تر از همه این است که چرا جوانان امروزی ازدواج را مقوله ای ریسک پذیر و احتمالی تصور می کنند؟! شاید دختران نگران از آزادی و حقوقشان هستند که فکر می کنند با ازدواج پایمال شود و پسران هم از انتظارات بالای همسرشان در زندگی مشترک واهمه دارند.

و از طرفی شنیدن واژه «طلاق»، انبوهی از مفاهیم تلخ و تصاویر سیاه ذهنم را مشغول می کند. زنی که تنها با کوله باری از غم و غصه و معمولا چالش  های مالی سنگین و گرفتاری های اجتماعی که در نهایت منجر به شیوع افسردگی می شود و فرزندانی آشفته و سرگردان و به لاتکلیفی کودکانی که تنها تقصیرشان قدم نهادن به وادی زندگی بود.

مضطرب از آینده دختران و پسرانی که امروزه با روش‌های غلط مثل دوستی‌های خیابانی و اینترنتی با هم آشنا شده و ارتباطشان بدون هیچ شناخت منطقی به ازدواج ختم می شود و حتی مقابل مخالفت خانواده‌هایشان می ایستند.

 بی قراری و ناآرامی، دلتنگی، نگرانی از پذیرفته نشدن در جامعه و بی توجهی  تنها بخشی از احساسات آزاردهنده‌ای است که با دوستی های خیابانی و روابط ناسالم پیش از ازدواج گریبان دختران و پسران جوان را می‌گیرد.

بسیاری عوامل دیگر، بهانه ای شد تا پای صحبت" نعیمعه محب "عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز و مولف آثار شاخصی در زمینه روان شناسی بنشینیم.

این استاد دانشگاه به افزایش نرخ طلاق و کاهش آمار ازدواج اشاره می کند و می گوید : ازدواج و طلاق دو مقوله کاملا جدا است اما ازدواج مهم ترین تصمیم زندگی است.تصمیمی که سر نوشت ساز است و جالب است بدانیم که ازدواج سیری قهقرایی پیدا کرده و همه روزه طلاق از ازدواج سبقت می گیرد!

نعیمه محب تصریح کرد : بدیهی است که هر چقدر ازدواج در سنین مناسب ‌تر رخ دهد، درصد موفقیتش هم بیشتر می‌گردد زیرا با بالا رفتن سن ازدواج و توقعات بالای جوانان شاهد صعود طلاق خواهیم شد.

وی با اشاره به اولویت ازدواج در زندگی جوانان عنوان کرد و گفت : در کشور ایران ازدواج از اولویت های هفتم جوانان شمرده می شود چرا که  طبق نظر سنجی گرفته شده از جوانان اولویت های دیگری نظیر اشتغال و تحصیل مطرح شده که این امر نشان از عدم توجه نسل جوان به تشکیل خانواده است.

وی در ادامه تاکید کرد : دختران و پسران در حال پشت سر گذاشتن سن مناسب ازدواج و باروری هستند وبرای جلوگیری از کاهش ازدواج باید سن ازدواج حداقل 2 سال کاهش یابد.

وی افزود : امروزه با پیشرفت تکنولوژی و فاصله گرفتن بشر از یکدیگر مشاهده می شود که مرحله زندگی ، یک حالت گذرا از جامعه سنتی به سوی جامعه مدرن و امروزی است و افزایش طلاق و کاهش ازدواج ، تاثیر مستمری بر نرخ کاهش زاد و ولد است. البته باید متذکر شد عده ای هنوز در جامعه ما سنتی ازدواج می کنند، اما سنتی زندگی نمی کنند و بقیه دوران زندگی خود را در خارج از چارچوب سنت ادامه می دهند که مشکل بزرگی در زندگی مشترک زوجین به وجود می آورد.

این استاد دانشگاه بنیان معضلات زندگی را مشکلات روحی و روانی، مسائل مادی ، مشکلات اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی دانست و گفت : در این راستا عواملی چون اعتماد به نفس پائین ، عدم وفاداری همسر ، بی توجهی زوجین نسبت به هم ، روابط زنان شوئی ، شبکه های مجازی و اجتماعی ، مدگرایی بالا ، اعتقادات دینی ، بهداشت فردی ، تضاد طبقاتی و ... تاثیری بر افزایش صونامی طلاق و کاهش نرخ ازدواج و در نهایت کاهش موالید می شود.

وی با اشاره به ترویج فرهنگ ازدواج آسان خاطر نشان کرد و گفت : هدف اصلی طرح فرهنگ ازدواج آسان ، آموزش آگاهانه بوده و در جامعه کنونی که دیگر از عشق پایدار خبری نیست و از طرفی که عشق ها حاصل اس ام اس های عاشقانه و مجامعی همچون کافی شاپ شده به این آموزش ها نیاز اساسی وجود دارد.

محب همچنین با اشاره برنقش اعتقادات دینی در مدیریت بحران جنسی گفت : به نظر بنده در حال حاضر ترویج ازدواج موقت، منطقی ترین و عاقلانه ترین راه حل برطرف کردن نیاز جنسی جوانان مجرد است.

این روانشناس در ادامه تاکید کرد : در حال حاضر اوضاع جامعه در روابط جنسی بسیار ناخوشایند است و هرچند که بیان نمی شود، اما نمی توان آن را نادیده گرفت و متاسفانه باید گفت شیوع و رشد طلاق ، کاهش ازدواج و بالا رفتن آمار فساد و فحشا بسیار جای نگرانی دارد.

محبی اکثریت ازدواج‌های امروز را ازدواج های پرخطر نام برد و گفت : ازدواجی که بر پایه آگاهی و اصول و شناخت درست طرفین از هم نباشد بسیار پر خطر است. اینها ازدواج‌های شانسی و احتمالی هستندکه بدون تحقیق و بررسی انجام می شود که آینده خوبی در انتظار نیست.

وی تاکید کرد: زوجین برای تشکیل زندگی مشترک باید قبل از ازدواج با مشاوران مشورت کنند و این یک امر همگانی است.

وی با اشاره به این که طلاق از جمله معضلاتی است که پیامدهای بسیار نا خوش آیندی در جامعه دارداظهار کرد و گفت : زنانی که دارای فرزند هستند هیچ امنیت روحی و اقتصادی ندارند.از طرفی وجود ناپدری و نا مادری برای کودکان همیشه خلاء ای در عمق عقده های زندگی کودک بر جا می گذارد.

وی با تاکید بر دلایل شایع طلاق اذعان داشت : در ایران به دلیل وجود طبقات اجتماعی و قومیت های متنوع ، مسئله طلاق به صورت خاص مطرح می شود و از طرفی انتخاب های غلط و عشق های هیجان زده که مبنای واقعی ندارند و افزایش دوران نامزدی و بالا بودن مهریه منجر به اختلاف بین زوجین می شود.

نعیمه محبی در پایان عنوان کرد : در آذربایجان شرقی بیشترین آمار طلاق در میان زنان و مردان در گروه سنی 23 الی 29 سال و در بازه زمانی 5_6 سال اول زندگی مشترک رخ می دهد که دو ساختی بودن جامعه از دلایل عمده به حساب می آید.

برای جلوگیری از کاهش نرخ ازدواج و افزایش آمار طلاق قبل از همه چیز نیاز به فرهنگ سازی در اولویت است و با برپایی کلاس‌های آموزشی درباره ضرورت ازدواج و تربیت و حمایت خانوادگی و مهم تر از همه فراهم شدن امکانات ضروری زندگی زوجین توسط نهادهای دولتی و با ایجاد بسترهای اجتماعی و اقتصادی مناسب برای ازدواج نقش پر رنگی دارد.

با یک سری اطلاعات فهمیدم که ازدواج آرزوی هر جوان است و همه باید تلاش کنیم با تغییر دیدگاههای سنتی و چشم و هم چشمی و از میان برداشتن موانع ازدواج و حل مسائل مربوط به اشتغال جوانان، زمینه های لازم در پایداری و دوام زندگی را بالا ببریم.

آرزویی که وقوع آن دور از دسترس تیست...

گزارش از سحرمغفرت

۹۴/۰۶/۲۹ موافقین ۰ مخالفین ۰
سیاوش عینالو

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی