وبلاگ پایگاه خبری اخبار ملکان و دوهفته نامه فرهنگی اجتماعی ندای ملکان

لینک کانال اخبار ملکان و نشریه ندای ملکان در تلگرام:akhbare_malekan@

لینک کانال اخبار ملکان و نشریه ندای ملکان در تلگرام:akhbare_malekan@

وبلاگ پایگاه خبری اخبار ملکان و دوهفته نامه فرهنگی اجتماعی ندای ملکان

چاپ آگهی های:دولتی،تبلیغاتی ،ثبتی،دادگستری،مفقودی،مزایده و مناقصه،پیام های تبریک،تقدیروتشکر،تسلیت،عکس دانش آموزان ممتاز و غیره در نشریه ندای ملکان و سایر روزنامه های سراسری و کثیرالانتشار (با قیمت مناسب و در عرض 48 ساعت)پذیرفته می شود.

توجه: نشریه ندای ملکان هر دو هفته یکبار به همراه آخرین اخبار و رویدادهای منطقه،در تیراژ بالا و در صفحات رنگی و سیاه و سفید منتشر و در ادارات دولتی،شعب بانک ها،مدارس،نماز جمعه،جلسات و مراسمات دولتی،کتاب فروشی ها و سطح بازار شهر ملکان به طور رایگان توزیع می گردد و بهترین،گسترده ترین و ارزان ترین وسیله برای تبلیغ محل کسب و کار اصناف محترم شهر ملکان و سایر شهرهای همجوار(مراغه،میاندوآب،بناب،بوکان،مهاباد،عجب شیر و غیره)می باشد!

--------------------------------------------

دفتر مرکزی:ملکان/خیابان امام(ره)/جنب داروخانه دکتر نیری
تلفن: 37826118

شعبه 2:ملکان - خیابان معلم - روبروی شرکت تعاونی مصرف فرهنگیان - کیوسک مطبوعاتی ندای ملکان
تلفن: 37827752

شماره های تماس و فضای مجازی:09144213777 - 09380597600

ایمیل: einaloumalekan@yahoo.com

لینک کانال پایگاه خبری اخبار ملکان در تلگرام:akhbare_malekan@


آخرین مطالب
آخرین نظرات
نویسندگان

 

 

" در مصرف درست و بهینه آب تلاش کنیم "

اصلاح الگوی مصرف آب

 

کمال پیرزه ، مدیر امور آب و فاضلاب ملکان :

هرساله با آغاز فصل تابستان از 1 تیر لغایت 7 تیرماه هفته صرفه جویی در مصرف آب نامگذاری شده است که این امر مبین اهمیت آب و چالشهای در پیش روی تامین این مایه حیاط است.

اهمیت آب علاوه بر این که عامل حیات بخش آدمی است بلکه به عنوان مهم ترین عامل توسعه صنعتی ، اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی و شکوفایی تمامی بخشهای زیست محیطی نقش سازنده و غیرقابل جایگزینی دارد . نیاز مستمر و ضروری به دستیابی مطمئن و مداوم به منابع آب شیرین همراه با محدودیت این منابع از یک سو و ناهمگونی توزیع زمانی و مکانی این منابع از سوی دیگر موجب شده تا با افزایش جمعیت و دگرگونی نیازهای فردی و اجتماعی و رشد روزافزون تقاضا ، موضوع آب به یکی از چالشهای عمده ی جهان تبدیل شده است .

شاید در طبیعت هیچ عنصری به ارزشمندی آب نباشد و هیچ موجود زنده ای نمی تواند بدون آب به زندگی ادامه دهد ، به تعبیر دیگر آب بعد از هوا مهمترین نیاز بشری بحساب می آید . از 561 میلیون کیلومتر مربع سطح کره زمین حدود 71درصد ( 361 میلیون کیلومتربع ) آن پوشیده از آب است ولی در عمل آب قابل استفاده برای شرب بسیار اندک است .

بر اساس مطالعات اقلیم شناسی 5/97 درصد آبهای جهان شور و غیرقابل آشامیدن بوده و تنها 5/2 درصد از منابع آبی جهان آب شیرین می باشد که 9/68 درصد آن بصورت توده یخ و یخبندان در یخچالهای قطبی و یا پوشش دایمی برف ها در نواحی کوهستانی انباشته شده و 8/30درصد آن بصورت آبهای زیرزمینی بسیار عمیق ( تا عمق 2000متر ) و کمتر از 3/0 درصد آن در دریاچه های آب شیرین ، رودخانه ها ، نهرها و یا در زیر سطح زمین جریان دارد .

این بدین معناست که اگر تمامی آبهای جهان در یک گالن ( معادل 78/3 لیتر ) در نظر گرفته شود میزان آب شیرین در قیاس با آن تنها یک قاشق چایخوری است .

 

 

در کشورهای واقع در مناطق خشک و نیمه خشک کره زمین ، آب همچون کیمیایی است که حفظ و حراست از آن توجه زیادی را می طلبد باتوجه به محدودیت منابع آب ، رشد سریع جمعیت ، افزایش تقاضا و قرار گرفتن ایران در منطقه خشک و نیمه خشک کره زمین ، کشور را به سمت بحران کم آبی سوق داده و اهمیت و ضرورت چگونگی بهره گیری صحیح از این مایه حیاتی و جلوگیری از هدر رفت آن را آشکارتر می سازد .

این روزها مسئله کمبود آب در سراسر جهان به بحرانی عمومی تبدیل شده است ، کشور ما ایران و منطقه ما نیز از این امر مستثنی نیست ، به همین علت اقدام برای صرفه جویی در مصرف آن نه تنها هزینه ها را کاهش داد بلکه برای منطقه و نسل های آینده نیز مفید خواهد بود . صرفه جویی در مصرف آب در خانه نیاز به هیچ هزینه اضافی ندارد . با اینکه وسایل و دستگاههای صرفه جویی آب مختلفی در بازار وجود دارد اما بدون کمک گرفتن از این وسایل هم می توان در مصرف آب صرفه جویی نمود .

بعنوان مثال 70 درصد از آب مورد استفاده در خانه ها مربوط به حمام و 20 درصد آن مربوط به دستشویی و 10 درصد سایر مصارف می شود ، با نصب شیرهای کم فشار و تقویت کننده های شناور که هزینه چندانی ندارند می توان به میزان قابل توجهی در مصرف آب ماهیانه صرفه جویی کرد . وقتی همه اعضای خانواده از اهمیت بحران کمبود آب آگاه باشند ، صرفه جویی در مصرف آن به مسئله ای طبیعی در خانه تبدیل خواهد شد . والدین عزیز حتما" برای آموزش فرزندان برای استفاده صحیح و صرفه جویی در مصرف آب زمان بگذارند .یادمان باشد مسئله کمبود آب را جدی بگیریم و صرفه جویی در مصرف آن را به یکی از عادتهای خانواده در آوریم .

 

" آب نبض زندگی است ، با اسراف آهنگ آنرا کند نسازیم "

۹۵/۰۴/۰۱ موافقین ۰ مخالفین ۰
سیاوش عینالو

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی